Wist je dat de meeste vastgoedmakelaars een toenemende concurrentiedruk voelen? Dit is een van de bevindingen van een enquĂŞte die We Invest heeft uitgevoerd bij professionals uit de sector die actief zijn in de competitieve Vlaamse markt.
In dit artikel geven onze experts een overzicht van de uitdagingen waarmee vastgoedmakelaars het meest geconfronteerd worden. Ze geven ook 4 tips om deze aan te pakken.
Over het onderzoek: samenstelling van de onderzochte steekproef
Voordat we dieper ingaan op de resultaten van het onderzoek, beginnen we met een blik op het profiel van onze respondenten.
Onze enquĂŞte werd uitgevoerd bij vastgoedprofessionals die werkzaam zijn in het Vlaamse Gewest, voornamelijk in de provincie Antwerpen (31,8%).
De overgrote meerderheid van de respondenten waren zelfstandige vastgoedmakelaars (54,5%) en kantoorbestuurders (27,3%).
Bijna de helft van de respondenten heeft meer dan 10 jaar ervaring (44,4%).
Deze vastgoedprofessionals deelden hun mening met ons over de uitdagingen voor de vastgoedsector in 2024.
1. Meer leads voor kopers en verkopers genereren
Op de vraag “Wat is de grootste uitdaging voor jou als makelaar?”, antwoordde de overgrote meerderheid (70,5%) “Kopers en verkopers vinden”. Bovendien is meer verkopen of verhuren dit jaar de belangrijkste doelstelling voor 80% van de respondenten!
Kopers langs hun kant hebben moeite om de ideale woning te vinden, zo blijkt uit een onderzoek dat We Invest eerder al deed. Zoektijden worden langer, criteria worden niet vervuld en kopers hebben het gevoel dat de vastgoedmarkt tegen hen is.
Die eeuwige tweestrijd geldt dus nog meer dan ooit. Maar wat als je technologie kan gebruiken om dit probleem op te lossen?Â
# Tip 1: Gebruik technologie om leads te genereren als makelaar
Uit de resultaten van ons onderzoek blijkt ook dat technologie nog steeds erg weinig wordt gebruikt in makelaarskantoren. Dit brengt ons bij een eerste tip.
Technologie is een geducht wapen voor het genereren van leads voor kopers en verkopers. Een voorbeeld? Door het surfgedrag op je website te monitoren met geavanceerde software kun je je potentiële klanten identificeren en ze precies benaderen, door de juiste boodschap op het juiste moment via het juiste communicatiekanaal te leveren. Dit verhoogt het aantal gekwalificeerde leads op een geautomatiseerde manier.
“Een gekende lokale speler zijn, is niet langer voldoende om je vastgoedkantoor te laten doorgroeien. In België, buiten de grote steden, worden leads nog steeds erg traditioneel binnen gehaald. In de toekomst zou dit een bijna 100% digitaal verhaal kunnen worden.”
Daarnaast biedt het efficiënter gebruik van technologie ook een manier om de concurrentiedruk het hoofd te bieden.
2. Omgaan met toegenomen concurrentie
Toenemende concurrentie komt op de tweede plaats als het gaat om de grootste zorgen van de ondervraagde vastgoedprofessionals. Sterker nog, 82% van de respondenten zegt een toenemende concurrentiedruk te voelen. Volgens de verzamelde informatie wordt deze toename vooral veroorzaakt door lokale onafhankelijke makelaars.
Makelaars passen een aantal strategieĂ«n toe als reactie op dit fenomeen: de meesten kiezen ervoor zich te onderscheiden door hun klantenservice (77,3%), hun kennis van de lokale markt (68,2%) en hun reputatie (61,4%).Â
# Tip 2: Consolidatie en schaalvoordelen om beter te concurreren
Je moet als makelaar steeds innovatiever uit de hoek komen om de eindklant te kunnen overtuigen van jouw toegevoegde waarde. Die innovatie kan je creëren dankzij de specialisatie binnen een grotere groep vastgoedkantoren. Er zijn ook nog andere voordelen van de consolidatie: efficiëntie, schaalvoordelen en concurrentieslagkracht.
Dat brengt ons dan in de huidige situatie: heel wat vastgoedmakelaars kiezen ervoor om zich aan te sluiten bij een grotere groep. Denk aan de snelle expansie van merken zoals ERA, Immo François, Dewaele en We Invest. Maar ook de grote vastgoedplatformen zijn op zoek naar schaalvoordelen: Immoweb kocht onlangs Realo, en Zimmo dan weer Logic-Immo. In alle lagen van onze vastgoedmarkt kan je maar één trend zien: Een steeds snellere, en bredere consolidatie van kleine bedrijven naar grote groepen met honderden werknemers.
# Tip 3: Ontwikkel unieke toegevoegde waarde
Uit de onderzoeksresultaten kunnen we opmaken dat veel makelaars zich proberen te onderscheiden met vergelijkbare USPs. Dat is prima, maar om een concurrentievoordeel te ontwikkelen, focus je beter op de echte noden van je eindklant.
Dat doe je door marktonderzoek te voeren en je concurrenten te analyseren. Zo merkten wij dat slechts een minderheid van vastgoedkantoren gebruik maakt van een high-impact marketingstrategie om zich te onderscheiden van de massa. Dat was dus een uitgelezen kans om waarde toe te voegen!
Bij We Invest vertrouwen we op een innovatieve 360°-marketingaanpak. Dit geldt zowel voor de gebruikte kanalen (offline en online) als voor de gebruikte formats: televisieprogramma's, videocampagnes, content strategiën, digital first, enz.
3. Je marketing optimaliserenÂ
Het ontbreken van marketingervaring vertaalt zich ook wanneer we de respondenten ondervragen rond marketing: voor 31,8% van de respondenten is het implementeren van een impactvolle marketingstrategie een uitdaging. De meerderheid van de ondervraagde vastgoedprofessionals doet zelf (alleen) aan marketing (45,5%) en 13% zegt zelfs helemaal geen marketing te doen.Â
Deze cijfers tonen aan dat de toegevoegde waarde van kwalitatieve marketing door veel makelaars nog steeds wordt onderschat.
# Tip 4: focus op kwalitatieve marketingÂ
Het implementeren van een innovatieve marketingstrategie is essentieel om gekwalificeerde leads te genereren, je te onderscheiden van de massa Ă©n top-of-mind te blijven bij je (potentiĂ«le) klanten.Â
Als makelaar is het normaal dat je geen tijd hebt om tijd te besteden aan dit aspect van je bedrijf, dat een vak op zich is. We kunnen je alleen maar aanraden om je marketing uit te besteden aan een expert om echt impact te hebben op je resultaten of je te omringen door echte experts.
Uit een enquête onder onze klantendatabase blijkt dat onze klanten zeer ontvankelijk zijn voor alle marketingtools die het kantoor gebruikt, zoals sociale netwerken, brochures, enzovoort. Bovendien beweert 73,5% van de respondenten dat ze hun makelaar online hebben gevonden (Google search en sociale netwerken) en 63,5% via affiches. Dit toont eens te meer het belang aan van sterke marketing om zowel online als offline op te vallen.
Bij We Invest profiteren onze makelaars van de diensten van een in-house marketingbureau. Hierdoor kunnen ze profiteren van verschillende campagnes volgens de laatste trends. Zo maken ze een duidelijk verschil, drukken ze een positieve stempel op de klantervaring en genereren ze ook nog eens extra leads!
Herken je jezelf in deze resultaten? Ontdek hoe onze experts jouw bedrijf kunnen ondersteunen.
Meer over ons