Dit onderzoek kroop in het hoofd van kandidaat-kopers. Ontdek de resultaten!

7 minuten lezen

Léa Léonard 👩🏻‍💻

Léa Léonard 👩🏻‍💻

Specialist in het ontcijferen van vastgoedtermen

De jongste jaren was in de vastgoedsector sprake van een vorm van oververhitting : de vraag naar woningen en appartementen was groter dan het aanbod. Door de concurrentie tussen de kandidaat-kopers bevonden de verkopers zich in een bevoorrechte positie en dat leidde tot aanzienlijke prijsstijgingen.

De jongste jaren was in de vastgoedsector sprake van een vorm van oververhitting : de vraag naar woningen en appartementen was groter dan het aanbod. Door de concurrentie tussen de kandidaat-kopers bevonden de verkopers zich in een bevoorrechte positie en dat leidde tot aanzienlijke prijsstijgingen.  

Vandaag hebben de inflatie en de stijgende rente de verhouding tussen vraag en aanbod weer in evenwicht gebracht, zodat de kandidaat-kopers nu weer meer aan zet zijn. Daarom is het voor vastgoedprofessionals belangrijker dan ooit om een goed inzicht te hebben in de verwachtingen en het gedrag van de kopers.  

Daarom deed We Invest een rondvraag bij 1.500 kopers. We delen hier graag de resultaten van die enquête!

Belgen hebben nog altijd een baksteen in de maag  

In een mensenleven kunnen verschillende fases de aanleiding vormen om op zoek te gaan naar een woning of appartement, maar ook het culturele aspect blijft zeker een bepalende factor. Niet voor niets wordt vaak gezegd dat de Belgen een baksteen in de maag hebben.

Een eigen huis of appartement verwerven is een etappe die het resultaat is van een financiële en persoonlijke voorbereiding die meer dan twee derde van de bevolking aanspreekt. Temeer omdat velen de vaste overtuiging hebben dat het “verstandig is om te kopen en dat huren eigenlijk weggesmeten geld is”. 

Hoewel eigenaar worden van een woning over het algemeen als geruststellend en opwindend wordt ervaren, geeft ook meer dan de helft van de respondenten aan een beetje bang te zijn voor de verantwoordelijkheden die gepaard gaan met de aankoop van een woning of appartement, net als voor het feit dat dit veel tijd kost en er zware inspanningen mee gepaard gaan. 

Maar zoals we zullen zien, lijkt dat geen rem te zetten op de motivatie van de kandidaat-kopers.  

Wat zijn de belangrijkste motivaties van de kopers van woningen of appartementen ?  

Wat doet kandidaat-kopers dan toch beslissen om op zoek te gaan naar een eigen nestje? Uit onze rondvraag blijkt dat de belangrijkste motivatie erin bestaat om in alle vrijheid en volledig naar eigen zin de woning of het appartement te kunnen inrichten.

Daarna volgt het verlangen om eigenaar te worden en om zo zijn patrimonium te vergroten. Enigszins verrassend is de derde belangrijkste motivatie, namelijk dat kandidaat-kopers van oordeel zijn dat ze zo over een betere en grotere en interessanter gelegen woning zullen beschikken.

Die redenering is inderdaad eigenaardig als men weet dat de huurprijs voor een dergelijke woongelegenheid  in principe lager zal liggen dan het maandelijkse afbetalingsbedrag voor hetzelfde pand.  

Top 3 redenen voor een aankoop

Wat zoeken de kopers van vastgoed vandaag?  

Belgen gaan dus actief op zoek naar een woning of appartement waar ze eigenaar van zijn. Maar hoe ziet die droom er concreet uit?

De opeenvolgende lockdowns tijdens de coronacrisis hebben ervoor gezorgd dat wooncomfort in de vorm van veel licht en de beschikbaarheid van wat buitenruimte, heel hoog op het verlanglijstje van de kopers staat. De recente forse inflatie stijging en de energiecrisis hebben ondertussen voor een accentverschuiving gezorgd en andere prioriteiten naar voren gebracht.

We hebben het dan met name uiteraard over een goede isolatie van de woning of het appartement en een goede EPC-score. Naar torenhoge energiefacturen als gevolg van energielekken en fors oplopende renovatiekosten, als gevolg van de hogere grondstoffenprijzen kijken kandidaat-kopers vanzelfsprekend niet uit.

Top 3 van de vereisten bij kopers

Het verklaart waarom meer dan de helft van de respondenten op zoek zijn naar een instapklare woning of appartement, of naar een pand waarin eigenlijk alleen een nieuw likje verf nodig is. Het aantal respondenten dat wel nog bereid is een nieuwe keuken of badkamer te installeren ligt lager: zij zijn met 44%. 

Zelf de woning bouwen of gaan voor een volledige renovatie staat het laagst op het verlanglijstje van zij die een eigen woning of appartement willen verwerven. Natuurlijk blijft locatie een heel belangrijk keuzecriterium, maar geleidelijk aan zijn het budget en de EPC-score haast even belangrijk geworden in de pikorde.

In toenemende mate is dat budget trouwens het grootste obstakel geworden om eigenaar te kunnen worden.    

Hoe financieren de kopers de aankoop van een woning of appartement?   

De vrees over onvoldoende middelen te beschikken zet een rem op de aankoop van vastgoed, maar wist je dat 55,8% van de respondenten uit de studie aangeven dat ze zelf het benodigde budget hebben beraamd zonder daarbij de hulp in te roepen van een bank. Die trend is nog nadrukkelijker aanwezig in het Franstalige landsgedeelte dan in Vlaanderen.

Een ander verschil tussen de regio’s ten noorden en ten zuiden van de taalgrens is dat Vlamingen eerder geneigd zijn om voor vragen rond de financiering raad te vragen aan de vastgoedmakelaar (13,1%) dan de Walen (5,3%).

In verband met de gehanteerde methodes om de woning of het appartement van hun dromen te vinden, lijken Vlamingen en Walen dan weer wel goed op elkaar.   

Welke kanalen gebruiken de vastgoedkopers bij voorkeur? 

Kandidaat-kopers gebruiken in beide landsdelen heel veel verschillende kanalen. In de eerste plaats kijken ze op internet en meer bepaald naar vastgoedplatformen zoals  Immoweb en ImmoVlan, maar ook naar de webpagina’s van vastgoedmakelaars. Ze zetten hun zoektocht ook offline verder, want het binnenstappen bij een vastgoedmakelaar is de 3de  meest gehanteerde methode om het vastgoedpareltje te vinden dat aan hun dromen beantwoordt. 

Met andere woorden: zijn vastgoedmakelaars de ideale partners voor wie een woning of appartement wil kopen? Ja en neen. Want zoals je weet kiest een koper een vastgoedmakelaar niet in de eerste plaats omwille van zijn reputatie. De keuze heeft immers vooral te maken met zichtbaarheid en zoekcriteria én met de portefeuille van de aangeboden panden.

Kopers verwachten van de vastgoedmakelaar wel transparantie en een goede begeleiding. Ze zullen ook niet aarzelen om zowel slechte als goede ervaringen te delen met hun entourage en hun volgers op sociale media. En zoals je weet spelen de adviezen van klanten een cruciale rol voor de vastgoedexperts. Met andere woorden: dit is het speelveld waarop je het verschil kan maken. 

Belangrijke kenmerken

Elementen zoals zeer volledige brochures en een kostenraming van de eventueel uit te voeren werkzaamheden, zijn troeven waarmee je als vastgoedmakelaar in de ogen van de kandidaat-kopers het verschil kan maken. Vergeet trouwens niet dat de kopers van vandaag de verkopers van morgen kunnen zijn.  

Wat moet je onthouden van de verwachtingen van de kandidaat-kopers? 

Het is evident dat kopers een sleutelrol vervullen op de vastgoedmarkt. Om daadwerkelijk een woning of appartement aan hen te kunnen verkopen, is het van wezenlijk belang om hun verwachtingen te begrijpen en je eraan aan te passen. Over het algemeen kunnen we dus concluderen dat woningen en appartementen 

  • Waar zeer weinig werk aan is 

  • Met een zeer goede energiescore 

  • Met een aanzienlijk wooncomfort  (lichtinval, geluidsisolatie, buitenruimte)

  • Met een ligging in de door de koper beoogde regio 

bijzonder gegeerd zijn door de kandidaat-kopers. Een gedetailleerde brochure van de woning of het appartement die de kopers de kans geeft om de panden te bekijken en deze criteria te verifiëren, zal door hen dan ook uitermate worden geapprecieerd. 

Als het pand dat je wil verkopen niet helemaal aan die criteria beantwoordt, is toch niet alles verloren, want dan heeft de koper begeleiding nodig.  En als vastgoedprofessional kan je daarvoor verschillende tools gebruiken.                                                                                                                 

5 tips om de kopers te helpen om zich voor te stellen hoe hun woning kan zijn  

Bij We Invest hebben we altijd onze diensten aangepast aan de verwachtingen van de kopers en aan de marktevoluties. En dat loont, want 88% van de kopers die via ons netwerk hun aankoop hebben gedaan, zijn tevreden over hun ervaring. Eerder al gaven we onze top 8 mee van de apps die je als vastgoedprofessional nodig hebt. Nu geven we de top 5 van de tools die je kan gebruiken om de kopers te begeleiden.   

 1. Brochure over het pand

Dit aspect hebben we hierboven al behandeld. Dergelijke brochure biedt een reële meerwaarde aan wie een woning of appartement wil kopen. Zo kunnen de kandidaat-kopers immers alle essentiële formatie op één plaats raadplegen.  

 2. Professionele foto's  

We kunnen het nooit genoeg herhalen: vanaf de aankondiging dat een pand te koop staat, kunnen mooie foto’s kandidaat-kopers aantrekken. Neem dus geen genoegen met donkere foto’s en grijze wolken, maar kies voor virtuele huisbezoeken op basis van professionele foto’s die de woning of het appartement op hun best tonen.  

3. EPC-audit 

Zoals we hebben gezien, is het energieprestatiecertificaat meer dan ooit een heel belangrijke bekommernis bij wie een woning of appartement wil kopen. Het informeren van de kandidaat-kopers over de energie-audit is dan ook een zeer goede manier  om hen gerust te stellen over het energieverbruik van het pand of over wat precies nodig is om de EPC-score te verbeteren.  

 4. Solen 

Veel licht is één van de belangrijkste criteria voor kandidaat-kopers van woningen en appartementen. Bij huisbezoeken ‘s avonds of op regenachtige dagen, is het niet altijd gemakkelijk  om de kandidaat-kopers ervan te overtuigen dat er voldoende licht is. Met de app Solen (Solen - The natural light expert) kan dat echter wel, want de gratis versie ervan stelt potentiële kopers in staat om het traject van de inval van het zonlicht duidelijk te zien. De betalende versie levert zelfs een « lichtcertificaat » op.   

 5. 3D Projectie/Homestaging  

Last but not least kan je ook potentiële kopers geruststellen over de mogelijk uit te voeren werken via homestaging of homestyling. Een wanordelijke woning die niet helemaal is afgewerkt, of waarvan de stijl verouderd aandoet, kan ervoor zorgen dat belangstellenden afhaken. Je kan dat gemakkelijk vermijden door via een kleine homestaging de woning of het appartement wat fleuriger aan te kleden. Via een 3D projectie kun je dan weer tonen hoe de woning er na een restyling uit zou kunnen zien.        

We Invest is op zoek naar ambitieuze kantoorbestuurders. Ben jij klaar voor de volgdende stap?

Ontdek onze meerwaarde

Verder lezen?

Klantenreviews om meer verkoopmandaten te krijgen

7 minuten lezen

Vandaag de dag is het bekijken van klantenreviews voor veel consumenten een vaste gewoonte geworden. En dat is in de vastgoedsector niet anders. Meer dan 30% van de particulieren raadplegen de klantenreviews van vastgoedmakelaars vooraleer de makelaar te kiezen met wie ze in zee gaan.

Julien Van Nuffel 👨‍💻

Julien Van Nuffel 👨‍💻

Marketingexpert voor vastgoedprofessionals in Vlaanderen