Gebruikmaken van AI als vastgoedmakelaar? Lees onze tips!

7 minuten lezen

Léa Léonard 👩🏻‍💻

Léa Léonard 👩🏻‍💻

Specialist in het ontcijferen van vastgoedtermen

Hoe kan jíj AI opnemen in je dagelijkse werking als makelaar? En welke volgende stappen mogen we verwachten? Onze tech-experts leggen kunstmatige intelligentie onder de loep.   

Hoewel de lancering van de goedgetrainde chatbot ChatGPT de jongste tijd een mediastorm heeft ontketend, is artificiële intelligentie al sinds een aantal jaar geen totale onbekende meer voor vastgoedmakelaars op het scherpst van de snee. Maar hoe kan jíj, AI opnemen in je dagelijkse werking als makelaar? En welke volgende stappen mogen we verwachten? Onze tech-experts leggen kunstmatige intelligentie onder de loep.   

Artificiële intelligentie: bedreiging of opportuniteit?  

We kunnen meteen een mythe doorprikken. Artificiële intelligentie (AI) heeft (nog) niet de ambitie of de competenties om jouw plaats in te pikken. Wel integendeel! Hoe performant robots ook mogen zijn, ze hebben geen emoties, bewustzijn of ethiek en ze kunnen niet reflecteren. En jij weet als geen ander dat precies die menselijke aspecten van cruciaal belang zijn in de vastgoedsector.  

De AI-technologie traint en verbetert zich op basis van bestaande gegevens. Met andere woorden, je hoeft geen schrik te hebben dat je voor onbekende situaties zal komen te staan, want als  vastgoedmakelaar kan jij die aan en de chatbot niet.  En je klanten zullen ongetwijfeld niet tevreden zijn als ze op een specifieke vraag van AI een antwoord zouden krijgen als  “Something went wrong, please try reloading the conversation”.

De AI-systemen bootsen menselijke intelligentie na, bijvoorbeeld om taken te automatiseren waarvoor geen menselijke tussenkomst nodig is. Met andere woorden: AI is eigenlijk meer een assistent dan een concurrent. Chat GPT bevestigt dat trouwens zelf: 

Artificiële intelligentie kan vastgoedmakelaars helpen, maar kan ze niet volledig vervangen. Vastgoedmakelaars spelen een cruciale rol bij de aankoop, de verkoop en de verhuur van vastgoed. Ze beschikken over expertise in het schatten van eigendommen,  in onderhandelingstechnieken, in marketing en in klantenadvies.

Uiteindelijk kan artificiële intelligentie het werk van vastgoedmakelaars aanvullen, maar ze kan hun expertise, hun marktkennis en hun vaardigheid om relaties aan te knopen met de klanten niet vervangen.  

ChatGPT

Het is dus duidelijk dat AI- tools niet jouw vijanden zijn. Ze staan ten dienste van jou als vastgoedmakelaar en bieden je de kans om je volledig te richten op taken waarvoor echt menselijk contact nodig is. We tonen het aan met enkele voorbeelden.  

Toepassing van kunstmatige intelligentie in de vastgoedwereld 

Ondertussen is AI al begonnen met het vereenvoudigen van een aantal taken van de vastgoedprofessionals. We denken daarbij aan het schrijven van content en het verbeteren van de klantenervaring. En de samenwerking tussen mens en robot zal in de toekomst zeker nog verder gaan.  Er zijn al heel wat voorbeelden van de manier waarop AI-tools jou als vastgoedmakelaar kunnen helpen.  We zetten hieronder de belangrijkste actuele en toekomstige trends op een rijtje 

Optimaliseren van de klantenervaring  

Heb je al eens pop-ups opgemerkt met chatfunctie die opduiken op commerciële websites? Deze chatbots die bezoekers van de sites de vraag stellen of ze je kunnen helpen, zijn gebaseerd op artificiële intelligentie en kunnen, als ze correct worden gebruikt, zeker de klantenervaring verbeteren. Ze zijn er immers op elk uur van de dag en de nacht, bieden een heel snelle service en zijn gemakkelijk toegankelijk voor wie een woning of appartement wil kopen of verkopen en op zoek is naar informatie. 

Deze virtuele assistenten zorgen eveneens voor enorme tijdswinst voor vastgoedmakelaars, die zich daardoor niet meer moeten bekommeren om basisinformatievragen die vaak terugkomen en geen antwoord op maat vereisen. Dat is zeker tijd die je dan kan gaan gebruiken om jouw klanten persoonlijk te begeleiden. Zeker op je social media, kan zo'n AI de eenvoudigste vragen al beantwoorden. Daarnaast kan je ook zelf je antwoorden programmeren.

Waak er alleszins over dat de virtuele assistenten wel degelijk altijd antwoorden, want ook chatbots zijn niet onfeilbaar en kunnen aanleiding geven tot frustraties als de klanten niet de antwoorden krijgen die ze verwachten. Om dergelijke situaties te vermijden, is het van belang om ervoor te zorgen dat de virtuele assistent op het einde van het gesprek ook vraagt of de klant tevreden is met het gekregen antwoord. Als dat niet het geval is, is dat natuurlijk voor jou het signaal om zelf van mens tot mens contact te leggen!   

Contentcreatie vergemakkelijken als makelaar

Vastgoedadvertenties, mails en jouw content op sociale media, zijn allemaal zaken die je als vastgoedprofessional dwingen om teksten te schrijven.  Het gaat om taken die, als je ze bij elkaar optelt, snel heel wat van je tijd in beslag kunnen nemen. Gelukkig kan je ze als het ware laten voorkauwen door een aantal AI-tools.   

Software die daarbij kan helpen is onder andere die van Copy.ai of Writesonic die jou kan helpen bij de redactie van mails of  posts voor de sociale media. Syllabs gaat nog een stapje verder en biedt specifieke input voor de vastgoedsector met de redactie van vastgoedadvertenties. En last but not least is er dus de fameuze ChatGPT die in wezen erg veel lijkt op de andere tools voor redactie via kunstmatige intelligentie maar die in de praktijk  erg goed blijkt te werken.  

Maar toch zijn er voor die redactieassistenten ook een aantal limieten:  

  • Niet altijd toegang tot de bron(nen), waardoor het altijd opletten geblazen is met de betrouwbaarheid van de gemaakte content  

  • Wetten of regels die (niet meer) geldig zijn.

  • Alle content lijkt op elkaar en is niet of weinig gepersonaliseerd

Met andere woorden: het is altijd nodig de teksten die door een AI-tool worden geproduceerd nog eens onder de loep te leggen en te finetunen met jouw persoonlijke accenten.

Leads genereren bij kandidaat-kopers van hoogstaande kwaliteit

Ja, je hoort het goed. AI kan je helpen bij de leadgeneratie. Kandidaat-kopers van vastgoed komen vandaag in contact met honderden vastgoedadvertenties op allerlei verschillende platformen. Het maakt het zoeken naar de woning of het appartement van hun dromen er niet gemakkelijker op. Er zijn natuurlijk filters die een eerste selectie mogelijk maken, maar het volstaat dat een advertentie niet volledig is of dat een criterium niet op de juiste manier wordt aangeduid om de woning of het appartement door de vingers te zien glippen.

Het is net met die filters dat AI kan helpen. Omdat ze in staat zijn de beelden en de tekst van de advertentie grondig te analyseren en te vergelijken kan AI meer kenmerken opsporen dan deze die door de verkoper in eerste instantie worden ingevuld. Daardoor is het mogelijk méér woningen en appartementen te selecteren die beantwoorden aan de zoekcriteria van je kandidaat-koper. En dit volledig automatisch, zonder daarvoor alle te koop staande panden te moeten overlopen. Een ruimer aanbod, betekent automatisch ook dat de koper een grotere kans heeft om een bezoek in te plannen.  

Er zijn nog heel wat andere voorbeelden van de manier waarop vastgoedmakelaars voor de diverse aspecten van hun vak een beroep kunnen doen op AI. Maar laten we vooral niet vergeten dat de tools ondanks de vele voordelen ervan ook niet perfect zijn.  

Liefde is blind, maar vertrouwen niet!

De romance tussen de AI-tools en de vastgoedsector mag dan voor alle facetten van het beroep van vastgoedmakelaar veelbelovend zijn, het is toch belangrijk om je ervan bewust te zijn dat je best niet al je eieren in het mandje van de artificiële intelligentie legt. We mogen nooit vergeten dat het mensen zijn die aan de basis liggen van die artificiële intelligentie en dat de indrukwekkende resultaten ervan gebaseerd zijn op welbepaalde data die eveneens dankzij menselijke input beschikbaar zijn.  

Vandaar dat vergissingen bij de programmering, de input van te weinig of te weinig kwalitatieve data of simpelweg technische problemen er voor kunnen zorgen dat één en ander niet meer naar behoren functioneert of in het honderd loopt. Want er zijn met AI al fouten gebeurd en er zullen er ongetwijfeld nog gebeuren.

We denken bijvoorbeeld aan de chatbot Tay, die ontwikkeld is door Microsoft, die al na enkele uren racistische en polemische uitspraken deed omdat de openbare gegevens waarop de robot zich baseerde om antwoorden te formuleren, ongetwijfeld niet de meest welwillende waren. Het was een mooi voorbeeld van het feit dat de chatbot niet in staat was tussen bepaalde zaken een goed onderscheid te maken en het onderstreept hoe belangrijk het is om virtuele assistenten niet zomaar blind te vertrouwen.   

Slotwoord over artificiële intelligentie in de vastgoedbranche 

Het lijkt een evidentie dat artificiële intelligentie in de toekomst in heel wat sectoren alsmaar belangrijker zal worden. Vandaag mag je je er als vastgoedprofessional zeker over verheugen dat je over dergelijke technologie kan beschikken. Dat belet niet dat de snelle evolutie van artificiële intelligentie vragen kan doen rijzen of zelfs aanleiding kan geven tot ongerustheid. Vandaar dat het belangrijk is om niet halsoverkop met AI aan de slag te gaan, maar goed te begrijpen hoe de technologie in elkaar zit om er maximaal voordeel uit te halen.  

Bij We Invest verzekert het Tech-team de permanente ontwikkeling van de technologishe tools die ter beschikking staan van onze bowtie-makelaars en kantoren, zodat zij vandaag ook al de vastgoedprofessionals van morgen kunnen zijn.

Ontdek onze toegevoegde waarde


Verder lezen?

Wat zijn de digitale trends volgens ‘Digital First’?

5 minuten lezen

Digital First is een internationale beurs die jaarlijks meer dan 4000 vakexperten op vlak van digitalisering en digitale marketing verzamelt. Ook We Invest kon hier als digital pioneer natuurlijk niet ontbreken. Ons team van digitale experts ging op zoek naar dé trends die de toekomst van vastgoed zullen (her)tekenen.

Julien Van Nuffel 👨‍💻

Julien Van Nuffel 👨‍💻

Marketingexpert voor vastgoedprofessionals in Vlaanderen

LinkedIn toevoegen aan je communicatiestrategie als makelaar?

11 minuten lezen

Naast het bekende Facebook en Instagram, die ongetwijfeld al lang geen geheimen meer voor je hebben, bestaan er ook andere sociale netwerken die je job als makelaar kunnen vergemakkelijken. LinkedIn is met zijn 4,7 miljoen gebruikers in België een ideale kandidaat om als netwerktool te gebruiken.

Léa Léonard 👩🏻‍💻

Léa Léonard 👩🏻‍💻

Specialist in het ontcijferen van vastgoedtermen