LinkedIn toevoegen aan je communicatiestrategie als makelaar?
11 minuten lezen
Léa Léonard 👩🏻💻
Specialist in het ontcijferen van vastgoedtermen
Léa Léonard 👩🏻💻
Specialist in het ontcijferen van vastgoedtermen
Naast het bekende Facebook en Instagram, die ongetwijfeld al lang geen geheimen meer voor je hebben, bestaan er ook andere sociale netwerken die je job als makelaar kunnen vergemakkelijken. LinkedIn is met zijn 4,7 miljoen gebruikers in België een ideale kandidaat om als netwerktool te gebruiken.
LinkedIn toevoegen aan je communicatiestrategie als makelaar?
Naast het bekende Facebook en Instagram, die ongetwijfeld al lang geen geheimen meer voor je hebben, bestaan er ook andere sociale netwerken die je job als makelaar kunnen vergemakkelijken. LinkedIn is met zijn 4,7 miljoen gebruikers in België een ideale kandidaat om als netwerktool te gebruiken. Maar wat moet je publiceren op dit sociale netwerk dat zich toch vooral richt tot professionals? En vooral, loont de moeite om nog meer tijd uit te trekken voor een extra platform? Het zijn maar enkele van de vragen waarop we in dit artikel een antwoord zullen geven.
4 redenen om LinkedIn op te nemen in je communicatiestrategie
Instagram, Facebook, TikTok, LinkedIn, elk sociaal netwerk heeft zijn eigen manier van werken, zijn eigen doelstellingen en zijn specifieke doelgroep. Met andere woorden: een Facebook- of Instagramaccount kunnen geen LinkedInprofiel vervangen. Rekening houdend met de voordelen die een dergelijk profiel je kan opleveren, zou het een gemiste kans zijn om er geen te hebben.
Je bereikt kwalitatieve gebruikers
LinkedIn heeft in België zowat 4.700.000 gebruikers. Natuurlijk zijn dat er een pak minder dan de ongeveer 8 miljoen gebruikers van Facebook, maar daar staat tegenover dat de kwaliteit van hun profielen een pak interessanter is. De meerderheid van de gebruikers is immers hoogopgeleid en meer dan de helft van de gebruikers heeft een loon dat hoger ligt dan het gemiddelde. Daaruit zou je kunnen afleiden dat heel wat LinkedIners deel uitmaakt van een ideale doelgroep vastgoedeigenaars of potentiële verkopers, investeerders en kopers.
Je profileren als expert
Terwijl op andere sociale netwerken vooral creativiteit en esthetiek van belang zijn, ligt bij LinkedIn de focus vooral op de kwaliteit en de juistheid van de informatie.
Het klopt daardoor natuurlijk dat het iets meer tijd vraagt om aan de content te werken die je wil posten. Maar uiteindelijk loont dat wel de moeite als je je op die manier bij je netwerk naar voor kan schuiven als dé specialist in alles wat met vastgoed te maken heeft. Want op termijn zal zich dat ook vertalen in leads en in verkoopmandaten.
Je kan ook je carrière hiermee een boost geven: je expertise zal ongetwijfeld door andere makelaars opgemerkt worden. Zo creëer je meer mogelijkheden voor jezelf en kan je zelf dromen van je eigen vastgoedkantoor.
LinkedIn is hét sociale netwerk bij uitstek om je vastgoedtips te delen, je expertise in de markt aan te tonen of iets te delen over een succesvol resultaat in je professionele bezigheden.
Je maakt jezelf zichtbaarder
Je zal ongetwijfeld al hebben gemerkt dat als je de naam van iemand intikt in Google, zijn of haar LinkedInpagina (als die er is) meestal bovenaan in de zoekresultaten staat. Met andere woorden: door op dit netwerk meer inspanningen te doen, verhoog je je online-aanwezigheid en ben je een stapje voor op je concurrenten.
We doen de test met de naam van Jonathan Pham, de founder van We Invest. Als we zijn naam intikken in Google, zien we in de resultaten dat zijn LinkedInpagina helemaal bovenaan staat; gevolgd door zijn Instagramprofiel. Facebook komt slechts op de zevende plaats.
Die grotere zichtbaarheid geldt trouwens niet alleen voor je profiel. Ook je posts kunnen, als je zo schrijft dat het algoritme ze opmerkt, je zichtbaarheid op Google verhogen. Met andere woorden: als een potentiële klant iets zoekt over een onderwerp dat verband houdt met je post, kan hij of zij bij jou terechtkomen.
Je kan leads genereren
Promotie maken voor de diensten van je vastgoedkantoor zal veel beter aanvaard worden op LinkedIn, dan op gelijk wel ander sociaal netwerk. De reden daarvoor is heel eenvoudig: particulieren die Facebook of Instagram gebruiken, willen zich daar vooral vermaken, terwijl de gebruikers van LinkedIn in de eerste plaats belangstelling hebben voor de professionele activiteiten van de mensen met wie ze geconnecteerd zijn.
Dat biedt een gedroomde kans om bij potentiële klanten je diensten in de verf te zetten. Je kan zelfs uitwisselen over hun ambities om een woning of appartement te kopen of te verkopen/te huren of te verhuren.
Hoe maak je als vastgoedprofessional het best gebruik van LinkedIn?
Om volop te kunnen profiteren van de voordelen die LinkedIn biedt voor je communicatiestrategie, is het natuurlijk ook aangewezen rekening te houden met de specifieke kenmerken van het netwerk.
LinkedIn haalt een betrokkenheidspercentage - de mate waarin content wordt gelezen, gedeeld en van commentaar voorzien - van 2,6%. Dit terwijl YouTube uitkomt op 1,7%, Instagram op 0,65% en Facebook op 0,07%, enkel TikTok haalt een betere score met 8,5%. Met andere woorden: er is algemeen genomen een relatief groot engagement van de LinkedIngebruikers, maar dat komt natuurlijk niet vanzelf. Daarom geven we enkele tips om dat engagement te maximaliseren.
Verzorg je profiel
De eerste vereiste bij het aanmaken van een LinkedInprofiel bestaat erin om zoveel mogelijk informatie in te vullen. Geef de naam van je huidige functie, maar ook een overzicht van de vorige, van je opleidingen en van je competenties. Profielen met volledige informatie krijgen immers 30% meer wekelijkse bezoekers. Gebruikers kunnen je zo namelijk makkelijker terugvinden.
Denk eraan dat je profiel eigenlijk een beetje als een etalage is, die zich van de andere moet onderscheiden en voldoende gedetailleerd moet zijn om bezoekers in staat te stellen te zien wie je bent en wat je aanbiedt. Vergeet hierbij ook niet dat kernwoorden bijzonder krachtig zijn. Als vastgoedprofessional moet je de kernwoorden gebruiken die kenmerkend zijn voor de vastgoedbranche om in de zoekresultaten rond jouw sector bovenaan te verschijnen.
Kies een goede profielfoto en banner
Net zoals op een cv zorgt de toevoeging van een profielfoto voor een meerwaarde. Kies uiteraard niet voor een selfie, een groepsfoto of een gepixelde foto. Leg de nadruk op je professionele kant met een kwaliteitsfoto in gepaste kleding en tegen een neutrale achtergrond. Vergeet ook niet dat het niet is omdat je glimlacht op je foto dat je je vak niet ernstig neemt. Met andere woorden: je profielfoto op LinkedIn moet zeker geen kopie zijn van de foto op je identiteitskaart!
Voor de banner kies je best voor een formaat van 1584 x 396 pixels dat overeenstemt met het beeld van je kantoor op het vlak van kleur en logo. En dit op al je sociale netwerken. Deze ‘coverfoto’ is het eerste wat bezoekers zien. Zorg er daarom voor dat je er duidelijk op vermeldt in welk domein je actief bent.
Vraag om aanbevelingen
Een onderdeel van je profiel zijn de ‘Skills’ die je zelf naar voren kan brengen. Deze creëren credibiliteit. Je kan ook aan collega’s of van andere professionele contacten vragen om deze skills te onderschrijven. Vergeet niet dat uitwisselen, zoals ook op andere sociale netwerken, in twee kanten moet gaan om impact te hebben. Zet daarom de eerste stap en beveel zelf andere mensen aan, waarna zij ook een aanbeveling voor jou kunnen schrijven!
Maak een URL op maat
Zoals alle internetpagina’s bezit jouw LinkedInprofiel een URL, die op zich niet zoveel zin heeft. Maar je kan die personaliseren via de befaamde kernwoorden en daardoor zal je op Google nog beter worden gezien. Het gaat ook om het soort details waar mensen vaak niet aan denken, maar die bij je prospects extra duidelijk maken hoe professioneel je bent.
Breid je netwerk uit
Als je profiel op LinkedIn volledig is ingevuld, kan je beginnen met je netwerk uit te breiden. Doe dat geleidelijk en begin met je kennissen uit te nodigen als contact. Op basis daarvan zal LinkedIn zelf nieuwe connecties suggereren en jouw profiel kenbaar maken bij mogelijk interessante contacten.
Treed toe tot groepen
De bedoeling van groepen op LinkedIn bestaat erin om professionals uit een bepaalde sector of mensen die interesse hebben voor een bepaald vakgebied, zoals de vastgoedsector, bij elkaar te brengen. Ze bieden je dus de kans om van gedachten te wisselen met andere experts uit de sector, maar ook om interactief te reageren en zo je expertise en vakkennis te tonen. En tegelijk kan je op die manier op de hoogte blijven van de activiteiten van je concurrenten en je eigen kantoor naar voor schuiven.
Begrijp het algoritme van LinkedIn
Het algoritme van de sociale netwerken stemt overeen met alle wiskundige codes die het platform gebruikt om de gegevens van de gebruikers te rangschikken en te analyseren. Met andere woorden: het algoritme bestudeert elke post en elke internetgebruiker om de juiste content bij de juiste personen te verspreiden. Als je begrijpt hoe het werkt en je daaraan kan aanpassen, betekent dit dat je de sleutel in handen hebt om je posts te boosten en beter tot hun recht te laten komen.
Jammer genoeg is het zo dat de regels die het algoritme hanteert regelmatig veranderen. Je kan er dan ook niet blind op varen. Toch zijn er enkele basisprincipes die altijd van kracht blijven. Die zetten we hieronder even op een rijtje!
Gebruik het juiste format
LinkedIn biedt een hele waaier aan mogelijkheden om je content te delen: peilingen, foto’s, video’s, documenten, PDF’s,…Profiteer daarvan door je posts te diversifiëren en telkens het format te kiezen dat het best bij de boodschap past.
Verzorg de kwaliteit
LinkedIn wil zijn gebruikers een zo goed mogelijke ervaring bieden en dat kan maar via de verspreiding van posts die zowel inhoudelijk als visueel van hoogstaande kwaliteit zijn. Schrijf daarom teksten met voldoende witruimte en zonder spellingsfouten die aangenaam zijn om te lezen en gebruik foto’s van goede kwaliteit. Waak er ook altijd over dat de inhoud een meerwaarde biedt voor je doelgroep en beantwoordt aan de verwachtingen van die doelgroep!
Engagement uitlokken
Hoe meer betrokkenheid jouw post creëert via likes, commentaar of het delen ervan, hoe meer het algoritme zal aannemen dat het een post is die gebruikers interesseert en daardoor zal de post ook breder verspreid worden. Van de verschillende soorten engagement zijn de commentaren voor het algoritme de belangrijkste. Het is dan ook aangewezen op een dergelijke manier te formuleren dat internetgebruikers onder jouw post via een antwoord hun mening willen delen. Weet echter dat een commentaar minstens vijf woorden moet bevatten om enige impact te hebben. Ook de tijd die gespendeerd wordt voor het lezen van jouw post is een vorm van betrokkenheid, zelfs als de betrokkene er niet expliciet op reageert. Vandaar dat iets langere teksten, video’s en carrousels interessante formats zijn.
Gebruik hashtags en tags
Als je iets publiceert kan je onderaan ook hashtags ingeven en mensen of ondernemingen 'taggen'. Het is aangewezen om 5 hashtags en tags te gebruiken en niet meer dan 10, want anders loop je het gevaar dat je post als spam wordt beschouwd.
Blijf actief
Om daadwerkelijk te meten hoe krachtig LinkedIn is voor je business, moet je het platform proactief gebruiken! Enkel je tijdslijn laten zien, zal niet voor nieuwe leads zorgen. Het is dan ook belangrijk om regelmatig nieuwe content te publiceren en te reageren op content van andere gebruikers, door die te liken, te delen of er commentaar op te geven.
5 ideeën om content rond vastgoed te delen op LinkedIn
Ben je klaar om je eerste post op te stellen? Dit zijn alvast enkele voorbeelden van posts die op LinkedIn kunnen worden geplaatst en die je wellicht kunnen inspireren!
Blog- of persartikel
De vastgoedmarkt is permanent in beweging. Dat betekent meteen ook dat je je LinkedInkanaal kan gebruiken om een blogartikel te schrijven over de laatste nieuwigheden en trends. Dat biedt twee grote voordelen: op die manier benadruk je bij je netwerk je expertise en zo leid je ook de lezers naar je website!
Vastgoedtips
Elk project om een woning of appartement te kopen of te verkopen is een heel belangrijke fase in het leven van ieder van ons. Vandaar dat je potentiële klanten vooraf zoveel mogelijk informatie en documentatie willen verzamelen. Het is dan ook van cruciaal belang om je al bij die eerste etappe te tonen door aan kopers en verkopers nuttige tips te geven en dit via alle mogelije contactpunten waarover je beschikt. Als potentiële klanten al van bij de start van hun zoektocht bij jou terechtkomen, zit je in polepositie op de dag dat ze een vastgoedmakelaar moeten kiezen.
Evenementen
Congressen en conferenties, een vastgoedbeurs of een bedrijfsavond kunnen op dit platform worden aangekondigd en tonen dat je proactief bent in je sector en dat je elke gelegenheid te baat neemt om met sectorgenoten van gedachten te wisselen over het laatste nieuws en de laatste trends uit de vastgoedsector.
Successen
Je hebt bij het makelaarskantoor waar je werkt promotie gekregen? Het kantoor kan uitpakken met schitterende groeicijfers? Dat is zeker nieuws dat je kan delen met je netwerk. Het zal je betrouwbaarheid bij potentiële klanten zeker verhogen!
Nieuwbouwprojecten/investeringsmogelijkheden
LinkedIn is niet het aangewezen platform om advertenties te plaatsen over de woningen en appartementen die te koop zijn via jouw makelaarskantoor. Maar kantoren of panden voor ondernemingen en investeerders kunnen er wel hun plaats op hebben als dat via een goede benadering gebeurt.
LinkedIn kan veel opbrengen maar het is een bijkomend instrument dat ook tijd vraagt
Zoals je kan zien biedt LinkedIn bij een correct gebruik ervan een grote meerwaarde voor je carrière als makelaar. Maar het is belangrijk je ervan bewust te zijn dat het correct gebruik van social media ook tijd & de juiste strategie vergt om leads te genereren. Met andere woorden: social media is een extra tool die deel uitmaakt van je arsenaal prospectiemiddelen. LinkedIn alleen zal nooit volstaan om je doelen te bereiken.
Om de tijd die ja aan social media spendeert te verkleinen, kunnen onze kantoorbestuurders en makelaars gebruikmaken van onze blog, foto’s, visuals en templates. Daarnaast kunnen ze deelnemen aan opleidingen en coachings rond verschillende topics, waaronder social media. Dat geeft hun dat extra duwtje in de rug en genereert extra verkoopopdrachten.
Zelf profiteren van onze expertise?
Ontdek onze meerwaarde