Wat zijn de digitale trends volgens ‘Digital First’?

5 minuten lezen

Julien Van Nuffel 👨‍💻

Julien Van Nuffel 👨‍💻

Marketingexpert voor vastgoedprofessionals in Vlaanderen

Digital First is een internationale beurs die jaarlijks meer dan 4000 vakexperten op vlak van digitalisering en digitale marketing verzamelt. Ook We Invest kon hier als digital pioneer natuurlijk niet ontbreken. Ons team van digitale experts ging op zoek naar dé trends die de toekomst van vastgoed zullen (her)tekenen.

1. Globale campagnes? Ja, maar blijf ook lokaal!

Wanneer je je vastgoedkantoor wilt doen groeien is het soms makkelijk om enkel in algemene, vaak dure campagnes te investeren. Deze hebben alleen impact in combinatie met ultra lokale campagnes. De vastgoedsector blijft een heel lokale markt. Je moet je klant het juiste pand tonen, in de juiste regio, voor de juiste prijs. Anders loop je het risico de aandacht van je prospect te verliezen. Dat geldt ook voor je digitale campagnes!

2. Combineer meerdere kanalen

Een manier om dit te doen is met het implementeren van mixed channel marketing. Kort gezegd: het combineren van marketingtools om je aantal contactpunten te kunnen vergroten. Je wilt tot de situatie komen dat potentiële klanten je naam onthouden zodat je steeds ‘top-of-mind’ blijft. Op die manier zal jouw kantoor het eerste zijn waaraan ze denken wanneer hij of zij klaar is om zijn woning te verkopen. Een voorbeeld kan zijn dat je klant in zijn straat een verkoopbord ziet, daarna een advertentie op Facebook en ten slotte een artikel in de krant.

Maar hoe doe je dat zonder een groot intern marketingteam of extern bureau in te schakelen? Bij We Invest is de franchisegever verantwoordelijk voor de globale naambekendheid van het merk. Zo hebben we verschillende nationale campagnes zoals ons programma op RTL, diverse nieuwsbrieven en berichtgeving via sociale media. Zo krijgen onze kantoren een ongeziene visibiliteit terwijl zij zich kunnen focussen op hun kerntaken. Daarnaast helpen we de lokale zichtbaarheid verhogen met verschillende on- en offline initiatieven.

3. Creëer gepersonaliseerde mailings

Een tweede manier om je klanten heel persoonlijke advertenties voor te schotelen is door middel van personalisatie. Gedaan met algemene mails die je maandelijks naar héél je database stuurt. Activeer je klantenbestand met gerichte content die rekening houdt met hun interesses en opgeslagen voorkeuren. Of het nu nieuwsbrieven zijn, lead nurturing mails of een verzameling uitgelichte panden: het is van enorm belang dat je mailings gepersonaliseerd zijn en beantwoorden aan de noden van de ontvanger. Je B2C klanten verwachten nu eenmaal andere content dan investeerders en partners.

Als vastgoedmakelaar ben je maar zo sterk als je database. Daarom is het nodig deze te vergroten en te activeren. Maar hoe pak je dat aan? Eén antwoord: automatiseren. Dankzij het automatiseren en updaten van je database verander je je mailings in krachtige marketingtools: door er op het juiste moment te zijn, met de juiste content, kan jij als vastgoedmakelaar makkelijker converteren en meer mandaten loskrijgen.

4. Je klanten waarderen hun privacy meer en meer

Hoor je de laatste tijd ook zoveel over cookies? Heb je gemerkt dat je campagnes recent een lagere conversiegraad kennen? Dat komt door recente veranderingen in het bestuurssysteem van de meest gebruikte telefoons en emailplatformen. Facebook, Google en Apple concurreren met elkaar om de keizers van data te worden. Daarom blokkeren ze elkaar en adverteerders (jij en ik) om de data van hun klanten te bekijken.

Voor je klanten is deze verandering eigenlijk niet zo slecht: Mensen hechten meer en meer belang aan hun privacy. Dankzij deze veranderingen hebben ze meer controle over hun digitale gegevens, en bij wie ze terecht komen. Ook bij We Invest hechten we hier veel belang aan, door ervoor te zorgen dat onze website ook zonder cookies (lees: privacy-proof) kan functioneren. Als je in 2022 van plan bent om digitaal campagnes te voeren, moet ook jij zo snel mogelijk omschakelen.

Het besluit

Als vastgoedmakelaar kan je geen uitstekende verkoper zijn én een krak in digitale marketing. De steeds evoluerende wereld en snel veranderende noden van je klanten, verplichten je te gaan specialiseren. Laat je daarom omringen door experts. Bij We Invest ondersteunen we onze franchises met de juiste digitale tools en coaches zodat ze altijd met de allerlaatste trends meekunnen. Zo groeien ze sneller dan hun concurrenten.

Ben je benieuwd wat wij voor jou kunnen doen? We nodigen je graag uit voor een gesprek.


Verder lezen?