De vastgoedmarkt is van nature cyclisch, met periodes van sterke groei gevolgd door vertragingen. Deze schommelingen kunnen de beslissingen van je klanten om te kopen of te verkopen beïnvloeden, en hen soms ertoe aanzetten hun vastgoedplannen uit te stellen.
Als vastgoedmakelaar is het cruciaal om een transparante, geruststellende en informatieve toon aan te slaan om je klanten te helpen in deze onzekere tijden. In dit artikel ontdek je onze tips om je boodschap altijd in lijn te houden met de realiteit van de markt.
Blijf op de hoogte van het laatste nieuws op de markt
Om de vragen en zorgen van je klanten voor te zijn, is het essentieel om op de hoogte te zijn van de huidige trends en voorspellingen op korte en middellange termijn. Als de markt bijvoorbeeld tekenen van vertraging vertoont, moet je voorbereid zijn om hen gerust te stellen over de mogelijke oorzaken: stijgende rente, wijzigingen in fiscaal beleid, enz.
Voorbeeld: verkiezingen gaan doorgaans gepaard met nieuwe maatregelen en de vastgoedsector vormt daarop geen uitzondering. In deze periodes is het verstandig - als dat nog niet het geval is - om je te abonneren op nieuwsbrieven van kranten en vastgoedprofessionals. Zo mis je zeker geen cruciale informatie.
Benadruk de kansen die ontstaan bij een fluctuatie van de markt
Zelfs wanneer de vastgoedmarkt periodes van onzekerheid doormaakt, doen zich altijd kansen voor. Help je klanten deze mogelijkheden te identificeren en te benutten. Elke klant heeft verschillende verwachtingen en plannen. Een investeerder, bijvoorbeeld, zal anders reageren op een renteverhoging dan een starter. Pas je boodschap aan om in te spelen op de specifieke zorgen van elk type klant.
Voorbeeld: een prijsstijging is een kans voor verkopers om tegen een voordelige prijs te verkopen, maar dat is niet alles. Deze stijging kan ook interessant zijn voor investeerders. Minder kopers op de markt kan immers betekenen dat er meer huurkandidaten zijn, wat hogere huurprijzen kan opleveren. Maar ook kopers kunnen hiervan profiteren. Hoe? De stijging van de prijzen betekent een afname van de concurrentie. Zo is het misschien het juiste moment om te kopen en het huis van hun dromen op de kop te tikken. Zoals je ziet, niet alles is zwart of wit. Het belangrijkste is om de boodschap te vinden die past bij je klant.
Wees transparant en eerlijk
Transparantie versterkt het vertrouwen. Aarzel niet om zowel de positieve als de uitdagende aspecten van de huidige markt te delen. Het heeft geen zin om de ogen te sluiten wanneer de vastgoedmarkt veranderingen ondergaat. Je klanten hebben toegang tot informatie en zijn zich ongetwijfeld bewust van de gevolgen.
Het is dus niet de bedoeling om veranderingen op de vastgoedmarkt te negeren of te minimaliseren. Integendeel, het is essentieel om ze mee te nemen in je strategie om een passende verkoopstrategie te bieden.
Onderzoek oplossingen die aangepast zijn per transactie
Als makelaar is het ook je taak om oplossingen aan te dragen die aansluiten bij de behoeften en beperkingen van je klanten.
Nemen we het voorbeeld van Brussel, waar de Renolution-premies een belangrijk argument vormden. Deze premies werden opgeschort (en opnieuw gelanceerd tot het einde van het huidige jaar), welke alternatieven kun je bieden om ervoor te zorgen dat dit geen obstakel vormt voor de verkoop?
Het is jouw meerwaarde als erkend vastgoedmakelaar, om alternatieven en oplossingen voor te stellen. Zo kun je een verkoop op maat garanderen, wat zeker gewaardeerd zal worden door alle betrokkenen.
Benadruk het belang van een langetermijnvisie
Vaak aarzelen klanten vanwege de onzekerheid op korte termijn. Als vastgoedmakelaar is het belangrijk om te benadrukken dat vastgoed een langetermijninvestering is. Ondanks de huidige schommelingen heeft de Belgische vastgoedmarkt zijn stabiliteit op de langere termijn bewezen.
Voorbeeld: zelfs bij een onzekerder conjunctuur zullen deze schommelingen op lange termijn een beperkte impact hebben.
Ondersteun je boodschap met hulpmiddelen
Illustreer je standpunten met blogartikelen, video's of podcasts die je klant in alle rust kan bekijken. Door extra bronnen aan te bieden die actuele informatie behandelen, kun je niet alleen je boodschap onderbouwen, maar ook de manier waarop je communiceert met je potentiële klant zorgt voor een persoonlijke begeleiding op maat.
We Invest is een innovatief netwerk van vastgoedkantoren. Samen met onze onafhankelijke kantoordirecteuren bekijken we vastgoed op onze eigen manier. We zetten de mens als persoon centraal in de vastgoedtransactie. We Invest biedt z’n kantoren de nodige tools, waarbij de focus ligt op technologie, coaching en (digitale) marketing. Zo kunnen zij tijd besparen en kan hun bedrijf sneller groeien.
Meer weten over We Invest?