Je inkoop vergemakkelijken met social media voor makelaars
5 minuten lezen
Lucie HĂ©bert đ©âđš
Lucie HĂ©bert đ©âđš
Niemand zal nog ontkennen dat sociale media â of het nu om TikTok, Instagram, Twitter, Facebook of LinkedIn gaat â een belangrijk deel zijn gaan uitmaken van ons leven. Vandaar dat ze ook voor vastgoedmakelaars een bijzonder krachtig instrument zijn. Elk kanaal heeft een specifiek profiel en trekt specifieke gebruikers aan. We staan even stil bij de sociale mediastrategie van We Invest en geven je enkele extra tips om daar je voordeel mee te doen.
Niemand zal nog ontkennen dat sociale media â of het nu om TikTok, Instagram, Twitter, Facebook of LinkedIn gaat â een belangrijk deel uitmaken van ons leven. Vandaar dat ze ook voor vastgoedmakelaars een bijzonder krachtig instrument zijn.
Zo haal je meer verkoopmandaten binnen Ă©n boek je sneller resultaten bij de verkoop van de panden in je portefeuille. We staan even stil bij de sociale mediastrategie van We Invest en geven je enkele extra tips om daar je voordeel mee te doen.
Bekijk je deze content liever? Herbekijk onze webinar over social media met Julien en Brecht, marketingexperten bij We Invest:
De kracht van social media voor makelaars
Wat vroeger reclame van mond tot mond was, gebeurt nu op sociale media. De cijfers spreken wat We Invest betreft voor zich: de kantoren van We Invest bereiken via sociale netwerken elke maand 800.000 mensen. EĂ©n derde van de bezoekers op onze website bereikt ons via sociale media. Het is een ijzeren wet dat je als bedrijf aanwezig moet zijn op de plaats waar je klanten aanwezig zijn en dat zijn vandaag de dag de sociale media. Dat zorgt voor zichtbaarheid en nabijheid. Op die manier bouw je vertrouwen op en kan je je onderscheiden van de concurrenten.
Sociale media blijven voortdurend evolueren
Kenmerkend voor sociale media is ook dat ze permanent evolueren. Als je als vastgoedmakelaar handig inspeelt op nieuwe trends, dan bouw je daar ontegensprekelijk een concurrentievoordeel mee uit. Denk bijvoorbeeld aan nieuwe trends zoals social selling en verticale video. Via de zogenaamde social selling is het mogelijk om een hefboomeffect te creëren en een publiek te bereiken dat je als makelaar anders niet zou bereiken. Een verticale video krijg je dan weer als je je telefoon rechtop houdt tijdens het filmen, dus alsof je aan het bellen bent. De content hiervan is ook beschikbaar voor niet-volgers. En met Instagram Reels kan je dan weer muziek gebruiken om beter gevonden te worden door het algoritme.
Van start gaan met social media als makelaar
We zijn er ons van bewust dat het voor sommige makelaars allemaal ingewikkeld kan lijken, maar eigenlijk vergt het maar een kleine inspanning om wat meer te weten te komen over sociale media en uiteraard staat We Invest klaar om je daarbij te helpen. Ondanks de kenmerken die typerend zijn voor elk sociaal mediakanaal zijn er ook een aantal aspecten die voor alle kanalen van kracht zijn. Zo dienen sociale media in wezen om een community op te bouwen en om daarmee verbondenheid en vertrouwen te creëren.
Zo haal je als vastgoedmakelaar meer mandaten binnen, en vind je sneller geschikte kopers of huurders voor de woningen en appartementen die je in portefeuille hebt. Daarom is het in de eerste plaats belangrijk coherente en relevante content te creëren die past bij wat je wil uitdragen. Ook consistentie is een levensbelangrijke pijler van de sociale mediastrategie. Ook reageren op commentaar van anderen zal er zeker toe bijdragen om meer in de kijker te lopen.
De interessantste social mediakanalen voor vastgoedkantoren
Met 6,7 miljoen gebruikers is en blijft Facebook de âmoederâ van de sociale media. Via dit kanaal is het doelpubliek voor jou als vastgoedmakelaar ook het makkelijkst te bereiken. Wel is het zo dat het algoritme voortdurend evolueert. Maar filmpjes en fotoâs van appartementen of een Facebook Live- event dat volgers in staat stelt rechtstreeks een bezoek aan een woning of appartement mee te maken, kunnen er jouw kantoor zeker positief doen uit springen.
Op dit professionele netwerk met zijn 4,5 miljoen gebruikers kan je je perfect profileren als vastgoedexpert, door te reageren op nieuws uit de vastgoedsector of door bepaalde ontwikkelingen op de vastgoedmarkt aan te stippen. Je content moet hier wat diepgaander zijn en dat vraagt ook wat meer werk. Door iets te posten over je team en over de waarden van je kantoor, kan je aan je persoonlijk imago als vastgoedmakelaar werken en je naamsbekendheid verhogen. Op die manier is het zeker mogelijk om investeerders duidelijk te maken dat ze in jou een aantrekkelijke partner kunnen vinden.
Op Instagram, met zijn 5,1 miljoen gebruikers, is het beeld echt koning. Vandaar dat dit kanaal, waarop met name jongeren erg actief zijn, bijzonder geschikt is voor de vastgoedmarkt. Hier kan je dus mooie fotoâs gebruiken om de esthetische details van panden te benadrukken. Ook achtergrondinfo over het kantoor, zoals een anekdote over iets dat medewerkers hebben meegemaakt, zal de volgers zeker erg interesseren.
TikTok
TikTok heeft 2,9 miljoen zeer actieve gebruikers en groeit snel maar het doelpubliek van de vastgoedsector maakt daar voorlopig geen deel van uit. Voor vastgoedmakelaars loont het volgens ons momenteel dan ook nog niet de moeite om in te zetten op TikTok, wat niet belet dat het belangrijk is om in de gaten te houden hoe het kanaal evolueert.
Keuzes maken
Sociale media zijn ongetwijfeld een enorme troef voor elke vastgoedmakelaar. Maar het is niet eenvoudig om voor elk sociaal mediakanaal alles op alles te zetten. Optimaal gebruik maken van sociale media is behoorlijk tijdrovend en vergt veel creativiteit om originele content te vinden. Je concentreren op Ă©Ă©n sociaal mediakanaal is een mogelijke strategie, maar je kan natuurlijk ook gebruik maken van de expertise die We Invest dankzij zijn dozijn marketingexperten op de verschillende sociale mediakanalen heeft opgebouwd. We creĂ«ren voor jou je Facebook en Instagrampaginaâs, we zorgen voor kwalitatieve inhoud en fotoâs, we lanceren boosts om het bereik te verhogen en we staan in voor regelmatige coaching en opleiding.
Wil je meer weten over de manier waarop We Invest jouw sociale mediastrategie naar Champions League-niveau kan tillen?
Laat je ondersteunen door experts