Je inkoop vergemakkelijken met social media voor makelaars

5 minuten lezen

Lucie Hébert 👩‍🎨

Lucie Hébert 👩‍🎨

Meer verkoopmandaten binnenhalen én sneller verkopen boeken. Dat zijn twee van de voordelen van social media voor makelaars. Ontdek ze in dit artikel.

Ontdek hoe sociale media kunnen veranderen in een echt wapen voor klantenwerving!

Niemand zal nog ontkennen dat sociale netwerken — of het nu gaat om TikTok, Instagram, X, Facebook of LinkedIn — een belangrijk onderdeel van ons leven zijn geworden. Ook voor vastgoedmakelaars vormen ze een bijzonder krachtig hulpmiddel. Elk kanaal heeft zijn eigen bijzonderheden en trekt specifieke gebruikers aan. Door er gebruik van te maken - zoals We Invest doet – kun je je vastgoedkantoor extra in de schijnwerpers zetten, waardoor je meer mandaten genereert en sneller resultaten behaalt. Om te begrijpen hoe je sociale netwerken kunt gebruiken om instroom van mandaten te stimuleren, geven onze digitale specialisten een woordje uitleg.

Sociale media als mond-tot-mondreclame 2.0 

Wat vroeger mond-tot-mondreclame was, gebeurt nu op sociale media. Voor het netwerk van vastgoedkantoren aangesloten bij We Invest spreken de cijfers voor zich: de We Invest-kantoren bereiken elke maand 800.000 mensen via hun sociale netwerken. Een derde van de bezoekers van onze website bereikt ons via een contact op sociale media.

Als vastgoedkantoor moet je aanwezig zijn waar je klanten zich bevinden, en tegenwoordig is dat op sociale media. Dit garandeert een optimale zichtbaarheid en een zekere nabijheid tot jouw potentiële klanten. Zo bouw je een vertrouwensrelatie op en kun je je onderscheiden van je concurrenten.

Sociale media evolueren voortdurend 

Een andere eigenschap van sociale media is dat ze voortdurend in ontwikkeling zijn. Als je als vastgoedmakelaar handig inspeelt op nieuwe trends, zul je ongetwijfeld een concurrentievoordeel behalen.

Denk bijvoorbeeld aan trends zoals reels op Instagram. Toegankelijk voor jouw volgers, maar niet alleen voor hen! Iedereen die geïnteresseerd is in dit soort inhoud, zal door jouw video worden getarget.

Bovendien, door strategisch trendy muziek te kiezen, wordt je inhoud geoptimaliseerd en gepromoot door de algoritmen van het sociale netwerk. Een goede manier om een publiek te aan te boren dat je anders niet zou bereiken als vastgoedmakelaar.

Minder ingewikkeld dan het lijkt 

We zijn ons ervan bewust dat dit ingewikkeld kan lijken voor sommige vastgoedmakelaars. In feite heb je slechts een minimum aan ondersteuning nodig om je te begeleiden in het gebruik en het begrijpen van sociale media om erin uit te blinken. Uiteraard staat We Invest klaar om je daarbij te helpen.

Ondanks de specifieke kenmerken van elk sociaal mediakanaal zijn er ook een aantal aspecten die van toepassing zijn op alle kanalen. Sociale media dienen bijvoorbeeld in de eerste plaats om een community op te bouwen en dus om een band en een vertrouwensrelatie te creëren, zodat je als vastgoedmakelaar meer mandaten kunt winnen en sneller geschikte kopers of huurders kunt vinden voor de huizen en appartementen in jouw portefeuille.

Daarom is het, bovenal, belangrijk om relevante inhoud te creëren, aangepast aan wat je precies wil overbrengen. Consistentie is ook een essentiële pijler van de socialmediastrategie. Denk bijvoorbeeld aan het constante gebruik van het blauwe strikje bij We Invest. Om nog meer zichtbaarheid te genereren, kun je ook aan de algoritmen aantonen dat je aanwezig en betrokken bent op sociale media door te reageren op de opmerkingen van anderen.

Facebook: een breed publiek voor vastgoedprofessionals 

Met 6,9 miljoen gebruikers is Facebook nog steeds de nummer één onder de sociale media. Via dit kanaal is je doelgroep  als vastgoedmakelaar het gemakkelijkst te bereiken. Het algoritme verandert echter voortdurend.

Om op te vallen, moet je inzetten op regelmatige kwalitatieve inhoud door bijvoorbeeld video's en foto's van appartementen te plaatsen of een Facebook Live-evenement te organiseren waarmee je direct een huis of appartement kunt bezoeken.

LinkedIn: ideaal om investeerders aan te trekken 

Op dit professionele netwerk, met 4,1 miljoen gebruikers, kun je je perfect profileren als vastgoedexpert door te reageren op nieuws uit de vastgoedsector of door bepaalde ontwikkelingen in de vastgoedmarkt te melden.

De inhoud moet iets dieper gaan en het vraagt ook iets meer werk, maar het is zeker dat door iets te posten over je team en de waarden van je kantoor, je kunt werken aan je persoonlijke imago als vastgoedmakelaar en je je bekendheid kunt vergroten. Op deze manier is het zeker mogelijk om investeerders duidelijk te maken dat jij een interessante partner kunt zijn.

Instagram: sterk gericht op het visuele aspect 

Op Instagram, met zijn 4,5 miljoen gebruikers, staan afbeeldingen echt centraal. Dit kanaal, waarop vooral jongeren zeer actief zijn, is dus bijzonder geschikt voor de vastgoedmarkt.

Je gebruikt hier mooie foto's om de esthetische details van de eigendommen in je portefeuille te benadrukken. Algemene informatie over je vastgoedkantoor, zoals een anekdote over een ervaring van medewerkers, zal ook gesmaakt worden door jouw volgers.

TikTok: hier liggen nog mogelijkheden voor de vastgoedsector

TikTok heeft inmiddels meer dan een miljard maandelijkse gebruikers wereldwijd en blijft zijn uitzonderlijke groei voortzetten door steeds meer volwassen gebruikers aan te trekken. Dit sociale netwerk biedt inhoud die zowel verslavend als divers is, en gebruikers wenden zich nu tot het platform om kooktips, schoonheidstips en... ja, zelfs om vastgoedadvies te vinden!

Als professional is het bijgevolg bijzonder verstandig om aanwezig te zijn op dit sociale netwerk en de evolutie ervan te volgen om op te vallen en impact te creëren.

Keuzes maken 

Sociale media zijn zonder twijfel een aanzienlijke troef voor elke vastgoedmakelaar. Maar het is niet eenvoudig om volledig in elk sociaal mediakanaal te duiken. Het optimaal gebruik van sociale media kost veel tijd en vereist veel creativiteit om originele inhoud te vinden.

Zich concentreren op één enkel sociaal mediakanaal is een mogelijke strategie, maar je kunt natuurlijk ook gebruikmaken van de expertise die We Invest heeft opgebouwd op verschillende sociale mediakanalen dankzij zijn dozijn marketingexperts.

Wij creëren jouw Facebook- en Instagrampagina's, leveren inhoud en kwaliteitsfoto's, starten boosts om het bereik van jouw inhoud te vergroten en bieden regelmatig coaching en trainingen aan.

Wil je meer weten over hoe We Invest jouw socialmediastrategie naar het Champions League-niveau kan tillen? Ontdek hoe onze digitale expertise jouw kantoor naar voren kan brengen!

Ontdek de digitale expertise van We Invest.


Verder lezen?

Tiktok gebruiken als vastgoedmakelaar? Onze gids en content ideeën

5 minuten lezen

TikTok is de rijzende ster van de sociale netwerken. In alle hoeken van de wereld maken vandaag meer dan 1 miljard mensen maandelijks gebruik van dit platform. Initieel vooral voor jongeren en als ontspanning, nu ook essentieel voor bedrijven en dus ook vastgoedmakelaars. Hoe kan je optimaal en op een efficiënte manier gebruikmaken van dit platform?

Léa Léonard 👩🏻‍💻

Léa Léonard 👩🏻‍💻

Specialist in het ontcijferen van vastgoedtermen

LinkedIn toevoegen aan je communicatiestrategie als makelaar?

11 minuten lezen

Naast het bekende Facebook en Instagram, die ongetwijfeld al lang geen geheimen meer voor je hebben, bestaan er ook andere sociale netwerken die je job als makelaar kunnen vergemakkelijken. LinkedIn is met zijn 4,7 miljoen gebruikers in België een ideale kandidaat om als netwerktool te gebruiken.

Léa Léonard 👩🏻‍💻

Léa Léonard 👩🏻‍💻

Specialist in het ontcijferen van vastgoedtermen

5 tips voor de beste Facebookposts

5 minuten lezen

Vraag je je af waarom je zou communiceren op sociale media? Is er wel een verband met jouw business als makelaar? Moet je daar echt tijd, geld en energie in steken? Alle antwoorden in deze gids!

Julien Van Nuffel 👨‍💻

Julien Van Nuffel 👨‍💻

Marketingexpert voor vastgoedprofessionals in Vlaanderen