7 Google marketing tips voor makelaars van een SEO expert

6 minuten lezen

Julien Van Nuffel 👨‍💻

Julien Van Nuffel 👨‍💻

Marketingexpert voor vastgoedprofessionals in Vlaanderen

In dit artikel leert de SEO expert van We Invest je enkele basisbegrippen die handig zijn voor elke vastgoedmakelaar, alsook enkele hacks om het organisch bereik van je website te optimaliseren!

Je hebt vast al gehoord over SEO of Search Engine Optimization. Dat is het optimaliseren van de inhoud van je website, zodat die hoger, of bij voorkeur als eerste, tevoorschijn komt op zoekresultaten. Zo kan je leads verzilveren via Google Search

SEO, SEA of SEM?

Marketeers gooien vaak met dure afkortingen, maar wat betekenen deze precies? SEM of Search Engine Marketing is een overkoepelende term voor SEO (organisch) en SEA (advertenties). Door SEO toe te passen kan je meer potentiële klanten bereiken, omdat Google je pagina dan vaker zal tonen aan gebruikers.

SEA of Google Ads is eigenlijk de betalende versie van SEO, denk aan de gesponsorde pagina’s die bovenaan je browser tevoorschijn komen wanneer je iets opzoekt. Om SEA en Google Ads onder de knie te krijgen moet je eerst de principes van SEO goed begrijpen.

SEO vs SEA

Wat zijn de voordelen van SEO?

Het organisch bereik van je website is naast betaalde advertenties en sociale media vaak de belangrijkste vorm van verkeer (het meeste aantal bezoekers). Als je hier dus in uitblinkt, zal je website meer bezoekers kunnen aantrekken. Die bezoekers kan jij met slimme content & opvolging converteren naar leads.

Wat vaak ook als een voordeel van SEO wordt genoemd is dat het ‘gratis’ is. Je moet inderdaad niet betalen voor SEO, maar er is wel een aanzienlijke kennis van nodig vooraleer je de resultaten ervan kan opmerken. Er is dus een belangrijke tijdskost aan verbonden. Hier hebben vastgoedkantoren die deel uitmaken van een netwerk, een aanzienlijk voordeel. Bij We Invest bijvoorbeeld, bestaat er een volledig team experten die dagelijks met SEO bezig is. Onze 150 makelaars moeten hier dus helemaal niet aan denken.

Van SEO naar SXO

Nog een afkorting erbij? SXO is eigenlijk de volgende stap: In de toekomst zal SEO evolueren naar Search Experience Optimization. Dat wil zeggen dat naast een sterke inhoud, ook een uitstekende gebruikservaring nodig is: laad je website voldoende snel, is hij geschikt voor mobiele apparaten, is je tekst eenvoudig leesbaar voor mensen met een beperkt zicht? En ga zo maar voort.

Zo wil Google hun concurrenten te slim af zijn en evolueren van een zoekmachine naar een antwoordmachine. Dat betekent dat Google niet alleen op zoek gaat naar antwoorden tussen miljoenen websites, maar ook zélf die antwoorden zal formuleren. Klinkt dit als Sci-fi? Denk maar aan de Google Assistent, die op basis van Voice Search technologie al 30% van de zoekresultaten vertegenwoordigt.

Lees ook: 8 cruciale apps voor de vastgoedmakelaar

Hoe begin je aan SEO?

Om te kunnen surfen op de SEO golf moet je website geoptimaliseerd worden voor Google. Oorspronkelijk was SEO het linken van de juiste zoekwoorden aan de teksten en opbouw van je website, zodat de robots van Google (‘crawlers’ genoemd) weten over wat je content gaat en deze ook op juiste moment kan tonen aan gebruikers.

Een voorbeeld: Als je een artikel over de beste makelaar in Deurne wilt schrijven, zal het woord ‘makelaar’ jouw main keyword zijn. Gebruikers die ‘makelaar Deurne’ opzoeken, zullen dan hopelijk op jouw website terechtkomen.

Onze hacks voor een beter organisch bereik

Na de theorie komt de praktijk! Pas deze tips toe om het organisch bereik van je website te optimaliseren:

1. Alles begint met een goede ‘user experience’

User experience is wat je klant ervaart wanneer hij online contact heeft met jou. Net als in de echte wereld moet je ervoor zorgen dat die ervaring zo vlot mogelijk is. Daarom moet je vooral de architectuur en design van je website vooropzetten wanneer je je SEO wil verbeteren. Je website moet snel laden, eenvoudig te navigeren én mobielvriendelijk zijn (dat wil zeggen, aangepast aan smartphones en tablets, die meer dan 50% van je verkeer vertegenwoordigen). De informatie die verschaft wordt moet volledig, correct en eenvoudig te begrijpen zijn. Als aan deze basisvereisten niet voldaan wordt, zal Google je afstraffen, door je website minder vaak te weer te geven. Dat is slecht nieuws voor jou als makelaar, aangezien je potentiële klanten je dan moeilijker zullen vinden.

2. Hou je eindklant in het hoofd bij het opstellen van je teksten

Zoals eerder gezegd, is het doel van SEO om gebruikers van je website te helpen vinden wat ze nodig hebben. Content is King, wat betekent dat uitstekende kwaliteit van de inhoud je topprioriteit moet zijn. Schrijf elke zin met je gebruiker in het achterhoofd. Antwoord volledig, maar concreet op zijn of haar vraag. Je zoekertjes, blogposts en dienstenpagina’s hebben allemaal concrete data en inhoud, waarnaar de gebruiker op dat moment aan het zoeken is. Zo creëer je waarde voor je klanten en zullen ze ook terugkomen naar je pagina’s.

De meest waardevolle inhoud beantwoordt de zoekvraag van je gebruiker en verschaft inzicht en informatie die ze elders niet kunnen vinden!

3. Voeg zoekwoorden toe aan je content

Elke pagina moet gericht zijn op 1 zoekwoord, en dat zoekwoord moet ook enkele keren aan bod komen op die pagina. We Invest raadt aan om het zoekwoord 1 tot 4 keer in het hele stuk te herhalen. Het zoekwoord moet de leidraad zijn doorheen de hele pagina. Nogmaals: 1 pagina bevat 1 main keyword en verschaft 1 antwoord op een zoekvraag.

4. Structureer je data en content

Nu je waardevolle content hebt opgesteld voor je gebruikers is het belangrijk dat je toont hoe deze content door Google ‘gelezen’ kan worden. Hoe beter je website gecrawld kan worden, hoe beter Google weet welke info de pagina’s verschaffen én hoe hoger Google deze dus zal ranken. Je website structureren doe je met een sitemap. Dat is een soort gecodeerde kaart waarop alle webpagina’s van je website te vinden zijn.

5. Hou je website up-to-date

Een website bouwen gebeurt niet eenmalig. Het is belangrijk om op frequente basis de volgende zaken na te kijken of up te daten:

  • Controleer de domeinnaam

  • Laadt de website voldoende snel?

  • Volgt de website een logische structuur?

  • Is je website stabiel? (Laadtijden, mobile friendly, bugs, werken de links, …)

Daarnaast moet ook de teksten en inhoud van je website geüpdatet worden. Bij We Invest hanteren we dat elke pagina om de 6 maanden volledig herbekeken moet worden.

6. Meten is weten!

Het is belangrijk te onthouden dat veranderingen in SEO niet meteen zichtbaar zijn. Het duurt even voor Google alle veranderingen heeft ‘gelezen’ en de resultaten duidelijk worden. Om die resultaten te bekijken raden we je aan om je website te linken aan Google Analytics. Dat is een platform waar je onder andere het organisch bereik van je website kan meten en vergelijken.

7. Laat je begeleiden door experten

Veel van de zaken die we net aangehaald hebben, hebben weinig te maken met jouw expertise als vastgoedmakelaar. Je kan onmogelijk IT’er, marketeer, professionele fotograaf én performante verkoper zijn. Daarom moeten makelaars bij We Invest zich alleen focussen op het allerbelangrijkste: het menselijke contact met hun klant. Zaken als het optimaliseren van de website en SEO, maar ook (digitale) marketing worden uitgevoerd door een team van 35 interne experts in tech, marketing, sales en coaching. Zo krijgen onze kantoorbestuurders en makelaars een extra duw in de rug tegenover hun concurrenten.

Benieuwd hoe een We Invest kantoor runnen eruitziet? Neem contact op met onze business developers.


Verder lezen?