Wat is Proptech en hoe gebruik je het om te groeien als makelaar?

5 minuten lezen

Julien Van Nuffel 👨‍💻

Julien Van Nuffel 👨‍💻

Marketingexpert voor vastgoedprofessionals in Vlaanderen

Wat is PropTech precies? Zal het echt de vastgoedmarkt op z’n kop zetten zoals vele start-ups beloven, of is het de zoveelste ‘revolutie’ die op niets zal uitdraaien?

Wat is Proptech en hoe gebruik je het om te groeien als makelaar?

PropTech is waarschijnlijk het meest gebruikte modewoord binnen de vastgoedsector. Maar wat is PropTech precies? Zal het echt de vastgoedmarkt op z’n kop zetten zoals vele start-ups beloven, of is het de zoveelste ‘revolutie’ die op niets zal uitdraaien. Hier is de stand van zaken eind 2023:

Prop-Wat?

De officiële definitie van PropTech omschrijft het als ‘het gebruik van technologie en innovatie om de manier van werken binnen vastgoed te optimaliseren of vernieuwen’. Eenvoudiger gezegd komt PropTech dus overeen met de digitale transformatie in de breedste zin van het woord (van bouw tot en met verkoop, van de tekentafel tot de smarthome van morgen). Dit omvat zowel de technologische vooruitgang maar ook de mentaliteitsverandering in de sector, zowel bij bedrijven als bij consumenten.

Is PropTech een bedreiging voor de sector?

Moet je als vastgoedmakelaar schrik hebben van de ‘Uberisatie’ van de sector? Of vormt dit net een opportuniteit? Het is in onze ogen alvast onmogelijk om deze trend te negeren. Kijk maar naar andere sectoren die dit soort revoluties al hebben meegemaakt: de taxisector is de meest voor de hand liggende, met de komst van Uber, maar denk ook aan de film- of muziekindustrie, met de komst van Spotify en Netflix, of de hotelsector met AirBnb als nieuwe gevestigde waarde.

Of het nu gaat om taxi’s, muziek of filmgiganten, het is het model van de sector dat grondig wordt heruitgevonden om beter in te spelen op de veranderende noden van klanten: nieuwe, innoverende spelers analyseren deze mentaliteitsveranderingen om met een nieuwe visie, betere oplossingen en betere klantenervaringen te komen. Dat kan alleen maar positief zijn voor klanten en voor de sector in zijn geheel, zeker als je een van de eerste spelers bent op de markt…

Proptech in België

In Europa zijn er meer dan 3.000 bedrijven die zich toeleggen om nieuwe technologieën, innovatieve producten of modellen te ontwikkelen voor de vastgoedsector in zijn geheel. Maar hoe onderscheid je het kaf van het koren: de vele PropTech startups versus de bedrijven die effectief waarde creëren voor consumenten. Een manier is door de verschillende netwerken van Proptech bedrijven, zoals bijvoorbeeld PropTechLab in België. Die hebben ongeveer 200 leden met bekende namen als Upgrade EstateWe InvestNodalview en nog vele andere. We Invest heeft er bewust voor gekozen om deze digitalisering niet als een risico te zien maar als een kans, door technologie te omarmen en in ons dagelijks leven als makelaar te integreren.

De versnellende digitalisering

We spreken niet graag wéér over de pandemie, maar in deze context is het echt wel cruciaal. Vooral omdat 2020 tot 2022 scharnierjaren waren, waarin de vastgoedsector zich snel heeft moeten aanpassen en evolueren naar digitalisering. Het is onze visie dat deze omschakeling niet tijdelijk is, maar wel zal blijven.

Ondanks al het negatieve die eraan wordt toegeschreven, versterkt de huidige crisis alleen maar een trend die al aanwezig was, maar nog niet door iedereen werd erkend. Vastgoed moest zichzelf opnieuw uitvinden en corona heeft deze digitalisering onvermijdelijk versneld. Dit door een sector af te stoffen die bekend staat voor zijn complexiteit en ontoegankelijkheid.

Raphaël Mathieu, CEO bij We Invest

PropTech bij We Invest

Waar sommige bedrijven ernaar streven dat technologie de makelaar vervangt, gaat We Invest de tegenovergestelde richting uit en wil het de mens (lees: de makelaar) in het middelpunt van de vastgoedtransactie blijven plaatsen. Dit omdat het emotionele aspect van de aan- of verkoop van een woning niet weggecijferd kan worden.

De strategie van We Invest kan opgesplitst worden in 2 delen: enerzijds het vereenvoudigen van de talloze administratieve taken, en anderzijds concrete acties die het concurrentievermogen van onze kantoren verhoogt, zoals lead scoring en marketing automatisatie. Dat stelt onze kantoren in staat een aantal repetitieve taken volledig te automatiseren, marketing uit te voeren tegen lagere kosten en zich te concentreren op hun kernactiviteit: hun lokale positie versterken door nieuwe makelaars aan te werven en meer mandaten binnen te halen.

Door de evolutie van de vastgoedwereld moet technologie gezien worden als een aanvulling voor de mens. In het bijzonder het zien van technologie als een hefboom voor beter gekwalificeerde leads en als een oplossing om administratieve taken te vereenvoudigen en te automatiseren. Hierdoor kunnen makelaars zich uitsluitend richten op waar ze het beste in zijn, namelijk het relationele, commerciële en menselijke aspect van de vastgoedtransactie.

Elliott Cuvelier, Head of Technology bij We Invest

Hoe reageer je hierop als makelaar?

Wanneer je met verandering wordt geconfronteerd, zijn er slechts twee manieren om te reageren: de verandering negeren, of deze nieuwe manier van werken proactief aan te nemen. Dat kan je doen door:

  • Bij te leren over opkomende trends;

  • Anticiperen op toekomstige noden van je klanten;

  • Innoveren en voorstellen doen om beter in deze behoeften te voorzien;

  • Investeren in performante instrumenten;

  • Deze verschillende instrumenten centraliseren, en zorgen dat ze goed samenwerken;

  • Nieuwe manieren testen om taken of processen uit te voeren.

Natuurlijk kan jij als drukke vastgoedmakelaar al deze extra zaken niet zelf uitvoeren, of heb je er de juiste vaardigheden niet voor. Daarom begeleidt We Invest zijn kantoorbestuurders bij al deze taken. Onze vakexperts helpen en ontwikkelen samen met jou je vastgoedkantoor en je kennis over onderwerpen als marketingtechnologie en vastgoedtrends. Jij kan die kennis vervolgens gebruiken om je kantoor om te vormen tot een belangrijke speler in je regio.

Ontdek wat wij voor jou kunnen doen. Ga op gesprek met onze business developers en maak kennis met alle onze diensten en tools.

Meer over onze diensten

Verder lezen?

Wat zijn de digitale trends voor 2023 volgens ‘Digital First’?

3 minuten lezen

Digital First is een internationale beurs die jaarlijks meer dan 4000 vakexperten op vlak van digitalisering en digitale marketing verzamelt. Ook We Invest kon hier als digital pioneer natuurlijk niet ontbreken. Ons team van digitale experts ging op zoek naar dé trends die de toekomst van vastgoed zullen (her)tekenen.

Julien Van Nuffel 👨‍💻

Julien Van Nuffel 👨‍💻

Marketingexpert voor vastgoedprofessionals in Vlaanderen