Hoe kan ik als makelaar groeien dankzij de digitalisering?

4 minuten lezen

Julien Van Nuffel đŸ‘šâ€đŸ’»

Julien Van Nuffel đŸ‘šâ€đŸ’»

Marketingexpert voor vastgoedprofessionals in Vlaanderen

Vastgoedkantoren hebben te maken met een snel veranderende vraag en verwachtingen van hun klanten. Maar hoe reageer je hier het beste op?

De vastgoedsector heeft ondanks zijn vliegende start in de begindagen van het internet al snel de reputatie gekregen terughoudend te zijn op digitaal vlak. Vastgoedkantoren hebben te maken met een snel veranderende vraag en verwachtingen van hun klanten.

Hoe kan digitalisatie mijn werk als makelaar vergemakkelijken?

Automatiseren van administratie

Het eerste waar elke vastgoedmakelaar aan denkt bij het integreren van technologie is het automatiseren van repetitieve administratieve taken. Deze taken zijn uiterst tijdrovend en kunnen tot kostelijke fouten leiden. Door gebruik te maken van nieuwe tools kunnen zowel makelaar als kantoordirecteur veel tijd besparen.

Met die vrijgekomen tijd kunnen ze het aantal transacties verhogen en focussen op wat écht belangrijk is: het menselijk aspect van de vastgoedtransactie en de persoonlijke begeleiding van hun klanten.

Een betere klantenervaring aanbieden

De klantenervaring zelf is een tweede grote struikelblok dat met digitalisering aangepakt kan worden. Makelaars worden dagelijks geconfronteerd met cliënten die zelf op zoek gaan en gebruik maken van steeds krachtigere en efficiënte (gratis) tools. Het is normaal dat deze klanten, en dan vooral de jongere generaties, steeds meer verwachten van hun vastgoedadviseur.

Om aan deze vraag te voldoen moet de makelaar dus aantonen dat hij een reële toegevoegde waarde biedt en dat hij de commissie die hij ontvangt waard is. Deze toegevoegde waarde kan enkel geboden worden door gebruik te maken van nieuwe technologieën.

Men verwacht steeds meer communicatie van makelaars

Tenslotte verwacht de klant, dankzij de explosie van nieuwe communicatiemiddelen, waaronder social media, een steeds sneller reactievermogen en een steeds grotere transparantie van zijn vastgoedmakelaar. Klanten zijn geen toeschouwer meer bij de verkoop: ze willen de verkoop van hun pand op de voet kunnen volgen.

Automatiseren om beter te werken

Het is dan ook de combinatie van toegankelijkheid, wendbaarheid, transparantie en het gebruik van spitstechnologie die de vastgoedkantoren van de volgende generatie onderscheidt van de klassieke kantoren.

Een voorbeeld van zo’n innovatief makelaarskantoor is We Invest. We Invest is een netwerk makelaarskantoren over heel BelgiĂ« dat ondersteund wordt door een marketing- en technologieteam. Deze teams ondersteunen de kantoren bij hun digitale transformatie en helpen deze innovaties te integreren in hun dagelijkse leven, dankzij opleidingen en het delen van best practices
 Zo worden nieuwe deuren geopend voor de makelaar, maar ook voor zijn klanten!

Ons doel is technologie inzetten om de vastgoedtransactie menselijker te maken. Tegenstrijdig? Helemaal niet: omringd door digitale tools en diensten, wordt het werk van onze makelaars aanzienlijk verlicht. Hierdoor kunnen ze zich richten op hun grootste kracht: advies op maat en het menselijk aspect van de vastgoedtransactie.

Elliott Cuvelier, CTO bij We Invest

Om deze nogal ambitieuze visie te verwezenlijken, heeft We Invest een indrukwekkend intern team opgebouwd: een dertigtal IT engineers, marketeers, coaches en business developers werken dagelijks samen met het makelaarsteam om dit model te optimaliseren en steeds krachtigere en relevantere tools aan te bieden.

Voorbeelden hiervan zijn de geïntegreerde facturatietool en geautomatiseerd delen van panden op de verschillende vastgoedsites. Dankzij hun werkwijze hebben de We Invest kantoren altijd toegang tot de nieuwste technologieën, terwijl de menselijke kant die zo belangrijk is, behouden blijft.

Door taken te automatiseren of uit te besteden aan echte experts kan de makelaar meer tijd besteden aan de begeleiding van zijn klanten. Ons intern marketingteam kent de vastgoedwereld en de noden van onze makelaars.

Met onze uitvoerige kennis van (digitale) marketing en automatisering, ondersteunen en verlichten we de taken van onze makelaars. Technologie moet niet worden gezien als een doel, maar wel als een middel om de makelaar efficiënter te laten werken. Zo heeft hij meer tijd voor zijn klanten én voor zichzelf. En net dat vertaalt zich in meer klanten op het einde van de maand.

Elliott Cuvelier, CTO bij We Invest

De rol van de makelaar in de toekomst

Bestaat het gevaar dat een te ver doorgevoerde digitalisering de rol van de makelaar in het gedrang brengt? Bij We Invest zijn we ervan overtuigd dat een vastgoedtransactie een belangrijke stap in iemands leven is, met veel emotionele waarde. Dat mag niet onderschat worden!

Hoe geautomatiseerd het proces ook is, de makelaar zal in deze cruciale levensfase altijd een adviserende en ondersteunende rol hebben. De expertise en lokale kennis van de makelaar is ook belangrijk, omdat hij of zij zowel de koper als de verkoper kan geruststellen en kan voorkomen dat ze een kostbare fout maken bij de verkoop van hun huis. De makelaar treedt op als waarborg en als klankbord voor beide partijen.

De vastgoedmakelaar van morgen zal dus moeten evolueren, maar zal niet verdwijnen. Nieuwe technologie zal de mens, de makelaar in dit geval, niet vervangen, maar zal hem tijd besparen en ondersteunen. Het is de opdracht van alle vastgoedkantoren om mee te evolueren en de nieuwe tools snel toe te eigenen, zodat ze geen klanten verliezen aan concurrenten.

Wil je weten wat We Invest kan doen voor jouw kantoor? Ontdek het hier.


Verder lezen?

Wat zijn de digitale trends volgens ‘Digital First’?

5 minuten lezen

Digital First is een internationale beurs die jaarlijks meer dan 4000 vakexperten op vlak van digitalisering en digitale marketing verzamelt. Ook We Invest kon hier als digital pioneer natuurlijk niet ontbreken. Ons team van digitale experts ging op zoek naar dé trends die de toekomst van vastgoed zullen (her)tekenen.

Julien Van Nuffel đŸ‘šâ€đŸ’»

Julien Van Nuffel đŸ‘šâ€đŸ’»

Marketingexpert voor vastgoedprofessionals in Vlaanderen