Le Soir: "Nieuw groeitraject voor We Invest met Louise Gournon"
3 minuten lezen
Julien Van Nuffel 👨💻
Marketingexpert voor vastgoedprofessionals in Vlaanderen
Julien Van Nuffel 👨💻
Marketingexpert voor vastgoedprofessionals in Vlaanderen
Lees het artikel verschenen in Le Soir over het aanstellen van Louise Gournon als General Manager voor We Invest in België.
Le Soir: "Nieuw groeitraject voor We Invest met Louise Gournon"
We Invest is gegroeid in de afgelopen maanden. Vandaag maken een dertigtal kantoren en 225 medewerkers deel uit van het netwerk dat zich in ons land heeft ontwikkeld en nu zijn zinnen zet op Frankrijk. Louise Gournon is net benoemd tot General Manager voor België en Raphaël Mathieu wordt CEO van de groep. Lees het interview met de kersverse GM.
Brigitte De Wolf-Cambier
Sinds maart bent u verantwoordelijk voor het We Invest netwerk in België. Dat is een hele uitdaging.
“Ik werk al vijf en een half jaar bij het bedrijf. Ik heb net de leiding overgenomen van We Invest in België, dat nu goed is voor ongeveer 95% van onze omzet. In een vastgoedwereld waar de meeste spelers mannen zijn, was het niet omdat ik een vrouw ben (en een jonge moeder) dat ik tot General Manager ben benoemd. Er werd een rekruteringsproces opgezet en andere profielen zaten in de pijplijn. Er is een echte strategische keuze gemaakt. Ik ken het DNA en de cultuur van het bedrijf door en door. Ik hielp de eerste franchisenemers selecteren en werkte mee aan het opstellen van het aanbod voor onze eindklanten.”
Waarin verschilt We Invest van andere kantoornetwerken?
"Eerst en vooral is het ons doel om de relatie tussen franchisegever en franchisenemer anders te bekijken en franchisenemers te zien als echte partners met wie we ons aanbod samen kunnen opbouwen.
Daarnaast integreren we ook digitale technologie zodat onze kantoren, als makelaars, zich kunnen concentreren op de speciale relatie die ze hebben met hun klanten, de commerciële aspecten, de menselijke contacten enzovoort. We zien onszelf als een soort digitaal duwtje in de rug, een toolbox, een coachingteam dat er is om hen te ondersteunen. Alle kantoren gebruiken het We Invest-merk, maar het zijn de naam en de foto van de agent die op borden en visitekaartjes staan. De rol van het hoofdkantoor is het garanderen van kwaliteit en professionaliteit."
Heb je je altijd aangetrokken gevoeld tot vastgoed?
"Ik ben begonnen met een talencursus en ben toen overgestapt op een master in bedrijfscommunicatie. Mijn eerste job was bij een KMO gevestigd in Luik, waar ik de communicatie en business development in België en Frankrijk beheerde. Na tweeënhalf jaar was ik toe aan een nieuwe uitdaging en zo kwam ik bijna zes jaar geleden bij We Invest terecht. In die tijd was de Brusselse vestiging sterk gericht op nieuwbouw en vastgoedontwikkeling, dus kreeg ik de taak om de bestaande markt te ontwikkelen."
Wat zijn uw prioriteiten op de korte en middellange termijn?
"Mijn prioriteiten zijn om de groei van We Invest en de winstgevendheid van zowel de masterfranchise als de filialen te behouden.
De ontwikkeling van Vlaanderen is prioriteit nummer één. Onze klanten en teams behouden en tevreden stellen is een andere doelstelling. Tot nu toe heeft nog geen enkel filiaal het netwerk verlaten en dat wil ik zo houden, want het zijn zij die onze echte ambassadeurs zijn!"
Hoe zou je de huidige marktsituatie beschrijven?
"De markt fluctueert. De komst van Covid was een verrassend goede tijd voor vastgoed. We hadden nauwelijks een woning op de markt gezet voordat deze na twee bezoeken was verkocht. Er was veel aanbod en een indrukwekkende vraag. Sindsdien zijn de hypotheekrentes gestegen en is de markt vertraagd. Mensen willen hun woning nog steeds te koop zetten, maar de verkooptijd is toegenomen en wij professionals zien de markt evolueren van een verkopersgerichte markt naar een kopersgerichte markt.
Nu de markt vertraagt, hebben potentiële klanten meer tijd om te ‘shoppen’ voor een woning. Hoe beter de kwaliteit die we ze kunnen bieden, hoe loyaler ze zullen worden. We zorgen ervoor dat een betaalbare woning net zo goed wordt behandeld als een exclusieve. De aandacht en service zullen hetzelfde zijn. Een klant is een klant, ongeacht zijn of haar portemonnee!"