5 tips voor de beste Facebookposts

5 minuten lezen

Julien Van Nuffel 👨‍💻

Julien Van Nuffel 👨‍💻

Marketingexpert voor vastgoedprofessionals in Vlaanderen

Vraag je je af waarom je zou communiceren op sociale media? Is er wel een verband met jouw business als makelaar? Moet je daar echt tijd, geld en energie in steken? Alle antwoorden in deze gids!

5 tips voor de beste Facebookposts

Je kan je afvragen waarom je überhaupt zou communiceren op sociale media? Is er wel een verband met jouw business? Moet je daar echt tijd, geld en energie in steken? Brengt het echt iets op? Welnu, het antwoord is duidelijk: sociale media deel laten uitmaken van jouw strategie is onontbeerlijk om uit te groeien tot een toekomstbestendige vastgoedmakelaar. De tijd waarin sociale media enkel werden gebruikt door jongeren ligt al lang achter de rug. Vandaag bieden ze jou sterke troeven om je visibiliteit fors te verhogen. De cijfers spreken voor zich!

Laten we starten met de feiten:

Sociale netwerken zijn gigantisch:

  • In 2022 maakten wereldwijd 4,95 miljard mensen gebruik van sociale media. Dat is maar liefst 62,5 % van de wereldbevolking!

  • 81,7 % van de Belgen gebruikt de sociale media .

  • Facebook alleen al heeft 2,91 miljard actieve gebruikers in de wereld, waaronder 6,5 miljoen in België.

  • In België spenderen de gebruikers dagelijks gemiddeld 1,34 uur op sociale media.

Het zijn gebruikerscijfers om duizelig van te worden. Het is dan ook niet moeilijk om te begrijpen dat ze jouw prospectie een stevig duwtje in de rug kunnen geven. Het hoge aantal gebruikers van sociale media vormt een bijzonder grote potentiële doelgroep om jouw naam en activiteiten bij bekend te maken. En dat geldt voor jou als vastgoedprofessional nog meer dan voor de professionals uit andere sectoren. Waarom? Omdat de leeftijdsgroep die op Facebook het best vertegenwoordigd is, die van de 25- tot 34-jarigen is. En laat dat nu net de leeftijdscategorie zijn die ongeveer samenvalt met die van de 26–30 jarigen, de meest actieve groep voor vastgoedaankopen
Dat moet toch je interesse aanwakkeren?

Het spreekt voor zich dat je best niet zomaar in het wilde weg de sociale media gaat gebruiken. Dat vergt de nodige voorbereiding omdat het van belang is om te weten wanneer en waar je iets moet posten om maximale resultaten te bereiken. Onze digitale marketingexpert geeft je 5 tips om jou Facebookposts meer te doen opleveren zonder dat je er tijd mee verliest.

Onze tips voor de ideale Facebookpost als makelaar

1. Zorg dat jouw posts je doelgroep toegevoegde waarde bieden

Om zoveel mogelijk likes te krijgen op je posts, moeten ze interessant zijn voor je doelgroep en aangepast zijn aan wat die doelgroep verlangt. Puur commerciële boodschappen interesseren niemand. Op het ogenblik dat je je posts voorbereidt moet je dan ook niet denken aan JOUW onderliggende doel, maar wel aan je ideale klanten. Waarin zijn ze geïnteresseerd ? Welke informatie willen ze van jou krijgen? Bereid je goed voor en zorg boor content waarmee je je klanten niet alleen bereikt, maar ook “beraakt”.

2. Gebruik adequate en aantrekkelijke formats

Om content op Facebook te delen bestaan een hele resem interessante formats. Denk bijvoorbeeld maar aan story’s, video’s, foto’s, lives en polls. Hou het dus niet enkel bij teksten en beelden, maar breng variatie in de posts en vergeet vooral niet dat Facebookgebruikers een boontje hebben voor video’s. Maar vergeet niet dat elk type content past bij een specifiek format. Vertellen over een “dag achter de schermen” doe je bijvoorbeeld het best via een story.

3. Programmeer je posts

Regelmatig iets posten stelt je in staat om “top of mind” te blijven bij de klanten die jouw vastgoedkantoor al kennen maar ook om nieuwe prospectsaan te trekken. De beste garantie om regelmatig iets te posten is je goed organiseren en dus je posts te programmeren. Gebruik daarvoor de kalender op Facebook Business. Door op voorhand je contentkalender in te plannen, bespaar je tijd zodat je je kan concentreren op het belangrijkste : het beheer van je makelaarskantoor en de begeleiding van je klanten.

4. Post iets op het ogenblik dat je doelgroep online is

Wat is het ideale moment om posts te plaatsen op Facebook? Op die vraag bestaat geen eenduidig antwoord, want elke Facebookpagina en elke doelgroep is verschillend. Maar het is wel mogelijk om op te volgen wanneer jouw doelgroep het vaakst online is. Dat kan door je statistieken bij te houden en te raadplegen, maar ook met externe tools zoals Hootsuite en Buffer, en dit voor elke dag van de week. Die informatie is te waardevol om niet te gebruiken. Post dus iets op het ogenblik dat jouw doelgroep het actiefst is en dat de kans het grootst is dat je reactie krijgt op wat je post.

5. Zorg voor betrokkenheid van je doelgroep

Facebook geeft voorrang aan posts die belangstelling opwekken bij de gebruikers. Een belangstelling die zich vertaalt in likes, commentaren en het delen van de posts. Vandaar dat het belangrijk is om je doelgroep aan te moedigen om te reageren, want dat zal ervoor zorgen dat je posts beter worden gezien. Dat zal het best lukken als je antwoordt op commentaar, want dat zal de doelgroep aanmoedigen om voor interactie te blijven zorgen bij je volgende posts. Een andere mogelijkheid bestaat erin om een vraag of een poll te posten, want dat zijn formats die ok de betrokkenheid verhogen en de doelgroep aanzetten om jouw posts te delen.

Via Facebook Business kan je tot slot ook je voorgaande posts analyseren om te zien welke content jouw doelgroep in het verleden het meest heeft aangesproken.
Wist je dat We Invest over een gespecialiseerd marketingteam beschikt dat dit allemaal voor je kan uitzoeken, zodat je dit werk kan uitbesteden en zodat je je volledig kan concentreren op waar je zo sterk in bent: het contact met en het advies aan de klanten.

Ben je geïnteresseerd? Word We Invest makelaar en sluit je aan bij het “vlinderdasteam” !


Verder lezen?

Tiktok gebruiken als vastgoedmakelaar? Onze gids en content ideeën

5 minuten lezen

TikTok is de rijzende ster van de sociale netwerken. In alle hoeken van de wereld maken vandaag meer dan 1 miljard mensen maandelijks gebruik van dit platform. Initieel vooral voor jongeren en als ontspanning, nu ook essentieel voor bedrijven en dus ook vastgoedmakelaars. Hoe kan je optimaal en op een efficiënte manier gebruikmaken van dit platform?

Léa Léonard 👩🏻‍💻

Léa Léonard 👩🏻‍💻

Specialist in het ontcijferen van vastgoedtermen

LinkedIn toevoegen aan je communicatiestrategie als makelaar?

11 minuten lezen

Naast het bekende Facebook en Instagram, die ongetwijfeld al lang geen geheimen meer voor je hebben, bestaan er ook andere sociale netwerken die je job als makelaar kunnen vergemakkelijken. LinkedIn is met zijn 4,7 miljoen gebruikers in België een ideale kandidaat om als netwerktool te gebruiken.

Léa Léonard 👩🏻‍💻

Léa Léonard 👩🏻‍💻

Specialist in het ontcijferen van vastgoedtermen