Je eigen vastgoedkantoor: de 7 stappen voor een succesvolle lancering
5 minuten lezen
Julien Van Nuffel 👨💻
Marketingexpert voor vastgoedprofessionals in Vlaanderen
Julien Van Nuffel 👨💻
Marketingexpert voor vastgoedprofessionals in Vlaanderen
Ben je geïnteresseerd in het openen van je eigen vastgoedkantoor? Of heb je al een eigen kantoor en ben je benieuwd hoe je de volgende stap kunt nemen in je carrière? Wij hebben al onze tips & tricks verzameld om je te helpen bij het openen van een succesvol vastgoedkantoor!
Klaar voor de opstart? Lees ons artikel of download onze handige ebook en zet de eerste stappen naar je eigen kantoor 🚀
Ontdek de 7 stappen naar je eigen kantoor
Vooraleer je begint met de financiële, juridische en organisatorische zaken van de opstart is het noodzakelijk om alle verschillende mogelijkheden voor die opstart te analyseren.
Alle mogelijkheden bestuderen
De eerste stap in het beslissingsproces is de keuze of je alleen van start gaat of met de begeleiding van een vastgoednetwerk. Maar hoe maak je die keuze? Vergelijk alle voor- en nadelen van het franchisesysteem. Pas daarna kan je de juiste keuze maken. We hebben hieronder de grootste verschillen opgelijst.
Je opent alleen je vastgoedkantoor:
Beslissingsvrijheid: Vrij, advies niet mogelijk.
Kosten: Veel externe kosten (website, marketing, leveranciers, ...)
Actiezone: Niet bepaald.
Concurrentie: Opboksen tegen grote en kleine concurrentie.
Marketingondersteuning: Externe, betalende marketingondersteuning.
Naamsbekendheid: Lokaal.
Opleidingen: Extern & betalend.
Rekrutering van makelaars: Geen strategie.
Je opent je kantoor onder een franchising model:
Beslissingsvrijheid: Te volgen regels.
Kosten: Royalties.
Actiezone: Grote, exclusieve zones (We Invest). Kleine, niet-exlusieve zones (concurrentie).
Concurrentie: Enkel externe concurrentie bij We Invest.
Marketingondersteuning: Intern, vaak betalend. Bij We Invest gratis marketing support en digitale expertise bij We Invest.
Naamsbekendheid: Nationaal & lokaal bij We Invest.
Opleidingen: Intern, vaak betalend. Inbegrepen bij We Invest.
Rekrutering van makelaars: Gebaseerd op naamsbekendheid, rekruteringsstrategie, coaching & opleiding, sterke employer branding bij We Invest.
Wat is het verschil met een filiaal?
In een woord? Zelfstandigheid. Het verschil tussen een filiaal openen van een bepaald vastgoednetwerk en een franchise, is dat een filiaal nog steeds eigendom is van het bedrijf. Een filiaal openen zorgt ervoor dat je financiële risico’s beperkter zijn, maar ook dat je moet rapporteren aan een hele structuur. De beslissingsvrijheid en vertrouwen die je met een zelfstandige franchise krijgt, geldt niet voor een filiaal.
Hoe lang duurt het om je eigen kantoor op te richten?
Gemiddeld gesproken duurt het hele proces vanaf het starten van het proces tot de lancering van je kantoor tussen de 2 en 6 maanden. Dit hangt sterk af van verschillende factoren, zoals hoe snel je zelf wilt gaan en of je kiest voor een netwerk. Indien je snel van start wilt gaan, is dat mogelijk door je dossier goed op te volgen en een sterke omkadering. Bij We Invest kan je al na 1 maand van start gaan met je eerste activiteiten dankzij ons efficiënte onboarding-proces.
Welke stappen moet ik doorlopen om mijn eigen vastgoedkantoor te openen?
Hier volgt een beknopt overzicht van alle stappen die je moet ondernemen om je eigen vastgoedkantoor uit de grond te stampen!
BIV-certificering behalen
De belangrijkste voorwaarde voor het openen van je eigen kantoor is het behalen van je BIV-certificering. Zonder deze certificering kan je in België niet actief zijn als zelfstandig vastgoedmakelaar. Om het certificaat te behalen, moet je je inschrijven bij het beroepsinstituut voor vastgoedmakelaars (BIV) en een competentietest afleggen. Vervolgens moet je een stage lopen en een bekwaamheidsproef afleggen.
De juiste partner zoeken
Indien je kiest voor een franchisegever is het van groot belang dat het klikt tussen jou en het netwerk. Die keuze maak je op basis van enkele cruciale eigenschappen, maar ook je buikgevoel en het vertrouwen dat je kan opbouwen samen met je partner zijn primordiaal.
De juiste actiezone vinden
Het bepalen van je actiezone is belangrijk omdat je zo kunt focussen op een bepaald gebied voordat je uitbreidt naar een grotere zone. Zo kan je lokale contacten opbouwen en de beste manier vinden om je doelgroep te benaderen. Bij We Invest zijn onze zones groot en exclusief, wat zorgt voor ruimte om te groeien zonder onderlinge concurrentie. Het systeem van lead sharing zorgt ervoor dat het hele netwerk leads deelt.
Een geschikt pand kiezen voor je kantoor
Eens je je actiezone hebt bepaald, ga je op zoek naar een geschikt pand om je activiteiten op te starten. Die locatie heeft bij voorkeur veel passage en is strategisch gelegen in je actiezone. Daarna is het belangrijk om een aantrekkelijke inrichting van je kantoor te voorzien.
Een business plan opstellen
Het opstellen van een realistisch en volledig business plan is essentieel. Het zal de leidraad vormen voor het opstarten van je zaak en omvat alles van het pand tot personeel en financiën voor de komende 3 jaar. Je business plan is ook nodig om financiering te verkrijgen bij de bank.
Coaching en opleiding
Bij deze stap kan de keuze van een franchisegever veel verschil maken. Bij We Invest kan je rekenen op coaching en begeleiding voor, tijdens en na de opstart van je kantoor. Je kan gratis marketingadvies krijgen en gebruikmaken van verschillende tools en opleidingen.
Communicatieplan opstellen
Je communicatieplan is belangrijk om je naamsbekendheid te vergroten en klanten aan te trekken. Het plan omvat offline en online marketingstrategieën om je als de referentie in residentieel vastgoed in je zone te positioneren.
Lancering
Na de feestelijke opening gaat het echte werk van start. Je kunt gebruikmaken van lead sharing en lead generatie campagnes om je eerste verkoopopdrachten binnen te halen. Je franchisenemer zal je blijven ondersteunen terwijl je groeit.
Welke taken heb je als kantoorbestuurder?
Wie beter dan onze kantoorbestuurders om te vertellen hoe het dagelijks runnen van een vastgoedkantoor eruitziet? Christine opende 2 jaar geleden één van de eerste We Invest-kantoren in Vlaanderen!
We Invest is de markt grondig aan het hervormen: van een oubollige naar een digitale en innoverende. Daarnaast staat het menselijke aspect centraal. Ik geloof enorm in deze aanpak en help met plezier om deze verder uit te bouwen. Dankzij alle digitale tools en hulpmiddelen voor mijn kantoor heeft mijn team meer tijd voor prospectie en voor hun klanten. Die tijd kunnen ze omzetten in meer mandaten en een betere klantenervaring. Zo wint iedereen!
Een mooi gegeven bij We Invest is dat het volledige netwerk samenwerkt als collega’s in plaats van als concurrenten. Dit komt onder meer door het principe van Golden Leads dat We Invest heeft uitgedokterd. Als je een lead kan genereren in de zone van een collega, dan krijg je ook daar een commissie op!
Zo ziet een typische dag eruit voor haar:
9u: Intakegesprek van een nieuwe makelaar.
11u: Prospectieronde met het hele team.
12u: Lunch met de kantoorbestuurder van We Invest Dilbeek.
15u: Videocall met Louise, Marketeer over mijn digitale campagnes.
14u: Bezichtiging van een nieuw pand in portefeuille.
17u: Business goals bespreken met Morgane, Customer Success Manager.
Zo, dit was een samenvatting van de stappen die je moet nemen om je eigen vastgoedkantoor te openen met behulp van We Invest. Als je meer informatie wilt, kan je altijd onze brochure downloaden of contact met ons opnemen. We kijken ernaar uit om je te helpen bij het bereiken van succes in de vastgoedwereld!
Contact opnemen